Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sellpy-utmanaren Mai går mot strömmen och når lönsamhet – så gjorde de för att lyckas

Artikel bild
Second hand-plattformen Mais medgrundare Emma Rosman. Foto: iStock/press/montage

Det tuffa ekonomiska läget har de senaste åren pressat second hand-bolagen. Nu måste de snabbt bli lönsamma för att attrahera riskkapital.
Uppstickaren Mai har under året visat att det går.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Begagnatmarknaden växer så det knakar. Bland annat fortsätter H&M att ösa in pengar i plattformen Sellpy och Ikea lanserade nyligen en ny plattform för begagnat.

En av de svenska uppstickarna är plattformen Mai. När Breakit pratade med bolaget 2022 hade Mai precis plockat in 8,5 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Icebreaker och ängelinvesterarna Mia Hemmingson och Michael Hjortholt

Idén är säljare skickar bilder på sina plagg till Mai, där de värderas av AI och läggs ut på plattformar som Vestiaire, Tradera eller Facebook. Efter försäljning skickar Mai en fraktpåse till säljaren för leverans till köparen. Mai tar 20 procent av försäljningspriset – säljaren behåller resten. 

Bolaget bakom Mai – Second hand helper – värderas till 40 miljoner kronor, enligt datatjänsten Eivora. Förra året omsatte bolaget 7,8 miljoner kronor. Resultatet landade på minus 6 miljoner kronor. 

Sedan dess har Mai “med nöd och näppe” nått lönsamhet, enligt medgrundaren Emma Rosman. För Breakit avslöjar hon hur de har lyckats. 

Växande marknad men trögt med riskkapital

Begagnatmarknaden väntas fördubblas på fem år och intresset för second hand ökar, enligt Mai. Det är en stor drivkraft framåt, uppger Emma Rosman. 

“Att makroekonomin har varit sämre har också gjort att fler letat second hand-alternativ först. Vi säljer mer premium, som kanske tar lite längre tid att sälja”, säger hon. 

Makroläget har också gjort att det blivit svårare för second hand-bolag att få in riskkapital – och det är kring frågan om lönsamhet och skalbarhet som skon klämmer för investerarna. 

“Vi tror att det går att göra det här på ett lönsamt sätt, vilket vi tycker att vi bevisat”, säger Emma Rosman. 

Inleder partnerskap med varumärken

Sedan start har Mai undersökt trösklarna in till begagnathandeln för konsumenter. Mycket verkar handla om att det är svårt och jobbigt att ta och hitta rätt bilder på det man vill sälja, enligt Emma Rosman. 

För att lösa problemet har Mai inlett 'data-partnerskap' med varumärken för att förenkla säljprocessen.

“Varumärkena delar data på alla deras modeller, modellbilder och produktinformation så att vi kan skapa annonser från vad kunden har för produkter”, säger Emma Rosman. 

Det gör att säljaren bara behöver skicka en bild på plaggets modell-lapp och visa skicket på produkten, Mai lägger sedan till produktinformation och bilder från varumärket. 

“Nu har vi två varumärken och lägger till fler. Men såklart behöver ju det byggas upp, en snittperson har kanske 30 varumärken i sin garderob”, säger Emma Rosman. 

Sedan tidigare samarbetar Mai även med varumärken som säljer delar av sina överlager på Mais plattform. 

Överlev: hitta en nisch

Mai har tredubblat sin volym sedan förra året. 

“Vi känner att vi är i en mycket bättre position nu och kan kontrollera vår egen framtid lite mer”, säger hon. 

En stor del av framgången ligger i att bolaget smalnat av sin målgrupp: kvinnor mellan 35 och 50 som säljer premiumprodukter. 

“Det versus de som är på Plick och Vinted och andra marknadsplatser, som är lite yngre”, säger hon och fortsätter: 

“Jag tror att det kommer att bli så att de som överlever inom second hand kommer att behöva hitta den nisch och bli bra på den”. 

På de större “generalistplattformarna” säljs stora mängder produkter och mycket fast fashion, vilket också driver ner priserna på plattformarna, förklarar Emma Rosman. Det fokuserar Mai nu på att stänga ute och blickar också utanför Sverige framåt. 

Det handlar både om marknader i Europa som Mai siktar mot i första hand, men också i Asien. 

“Där finns enormt värdefulla garderober, men attityden där ligger mycket längre bak. Många har inte kommit i gång med att sälja än. Så det finns enorm potential, men det kommer krävas mycket större effort”, säger Emma Rosman.

Läs mer