Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Trion sade upp sig från Storytel – nu ska deras Edda Pay lösa branschkrisen (och investerarna hopar sig)

Artikel bild
Sofia Svärdh, Angel Kirkegaard och Daniel Bodner står bakom den nya betaltjänsten Edda Pay. Foto: Press

De kommer från ledande positioner på ljudboksjätten Storytel, titlar de lämnade för att göra något eget.

Resultatet heter Edda Pay – ett nytt betalbolag som ska rädda en krisande bransch som vilar på spelregler från 1800-talet.

Redan sex månader efter start och innan tjänsten lanserats så har Edda väckt investerarnas intresse.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Edda Pay vill lösa de ekonomiska spelreglerna inom bokbranschen med hjälp av maskininlärning och samtidigt öka transparensen. Och det är ingen liten uppgift. Bolaget, som fortfarande är ett pilotprojekt, vill ställa ett globalt dominerande ersättningssystem från 1800-talet på ända. Fungerar det så finns en jättemarknad att stöpa om. 

Enkelt uttryckt kan man beskriva Edda Pay så här: Maskininlärning ska hjälpa författare och förlag att få ökad insyn i hur böcker säljs i realtid – vilket gör att upphovsmännen kan få betalt löpande och på ett hållbart sätt. Inga förskott eller otroligt lång och oviss väntan på royalties (där författaren i fråga inte har så mycket som en aning om vad det blir innan kuvertet dimper ner), vilket är så ersättningssystemet har fungerat fram till nu. 

”Om man tänker att varje dags försäljning är en tårta så får vi en kakbit, i detta fallet från Storytel, som vi kan modellera med historisk data för att få dagliga estimat”, säger en av grundarna Sofia Svärdh

Breakit ringde upp henne när grundartrion just anlänt till en bubblande bokmässan i Göteborg. Där ska idén presenteras för branschen. 

Tre Storytel-chefer 

Teamet bakom det nybakade bolaget – det såg dagens ljus i april –  är tre före detta Storytel-chefer: Sofia Svärdh (tidigare produktionschef), Angel Kirkegaard (tidigare ledande inom design) och Daniel Bodner (tidigare teknikchef). 

”Daniel var där i 12 år, jag var där i 11 år och Angel var på tillväxt och design i 4 år. Hon är dessutom författare själv. Så det är klart att vi lärde oss branschen. Vi har sett problemen från alla håll.”

Hur träffsäker är tjänsten på att beräkna så att det blir rätt ersättning?

”Just nu har vi hållit på sedan i april och vi gör pilotprojektet tillsammans med Storytel och förlaget Lind & Co. Men redan nu är det 94,6 procents träffsäkerhet. Det finns så pass mycket mönster som följer varandra. Vi har nästan själva blivit förvånade av hur träffsäkert det är.”

Marknaden globalt är enorm, fem gånger så stor som den för utgiven musik, och på ett globalt plan ser det mer eller mindre likadant ut. Edda Pay blickar redan nu mot världen – och investerarna har fått upp ögonen för Edda Pay. Sedan trion avslöjade projektet på Linkedin har 35 olika investerare sökt upp dem.

”Det är många som ser att det här behöver hända”, säger Sofia Svärdh. 

Vad är nästa steg för Edda Pay, efter bokmässeminglet?

”Vi vill hitta fler förlag som vill jobba med oss och som vill testa projektet med sina förläggare och författare. Och att vi sedan kan släppa lös det här.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer