När matvaruhämtaren Picsmart gick i konkurs förra veckan möttes kunderna av en banner på hemsidan att tjänsten låg nere. Men nu har konkursförvaltaren dragit igång verksamheten i Stockholm igen och utvärderar möjligheterna att göra det samma i Skåne. Syftet är att hålla verksamheten varm, säger konkursförvaltaren Johan Hörnberg vid advokatfirman Schjødt.
”Det är viktigt att visa att modellen fungerar och att butikerna tror på den”, säger han.
På måndag är deadline för att lämna bud på konkursboet.
”Vi för dialog med flera intressenter och väntar bud nu på måndag”, säger Johan Hörnberg.
Hur många intressenter handlar det om?
”Det kan jag inte säga men vi hoppas komma i mål så fort som möjligt.”
I ett pressmeddelande om att driften är i gång, vilket bolaget kallar en comeback, säger grundaren Christopher Heybroek:
"Det är mycket positivt att kunna återuppta verksamheten i Stockholm, vilket understryker styrkan i vår affärsmodell. Vi fortsätter nu vår dialog med intressenter, tillsammans med Johan och teamet på Schjødt."
Picsmart grundades 2020 av Heybroek med bakgrund inom bank och finans. Bolaget har haft amerikanska Instacart som förebild sedan start.
Idén är att livsmedelskedjorna lägger in sitt sortiment i Picsmarts tjänst och att Picsmarts personal sköter plockning och leverans.
”Vi får ofta frågan om vad som skiljer oss från till exempel Mathem. Jag brukar vända på det och säga att den enda likheten är att både Picsmart och Mathem levererar mjölk. Allt annat skiljer sig”, har grundaren och den före detta vd:n Christopher Heybroek sagt till DI Digital.
Bara dagar innan Picsmart ansökte om konkurs hade rivalen Mathem ansökt om rekonstruktion. Sedan tidigare har Axfood lagt ner närbesläktade Middagsfrid och Kavall, som ville ge kunderna ultrasnabba matvaruleveranser, gick i graven i slutet av sommaren.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.