”Jag tycker ett rimligt mål är att halva befolkningen ska ha testat eller använt Klarna. I Sverige ligger vi ju kring 80 procent.”
Det säger Klarnas marknadschef David Sandström till Dagens Industri om USA inför en potentiell börsnotering i landet. Enligt honom kan Klarna växa ännu snabbare på den amerikanska marknaden. Vägen till målet är eventuellt lång men absolut möjlig är budskapet från Klarna.
”Trots att vi skördar enorma framgångar och våra investerare är eld och lågor, får vi inte glömma att vi fortfarande är väldigt små”, säger David Sandström till Di.
Men så ska det alltså inte förbli. David Sandström säger att Klarna fördubblat antalet partnerskap i USA de senaste 12 månaderna och knutit till sig några av de största handlarna.
Han jämför med Ikea och H&M – Klarna har blivit något svenskarna kan vara stolta över.
Förra året stod USA för nästan en tredjedel av de totala intäkterna för Klarna, 29 procent eller 6 miljarder kronor.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.