Allt fler konsumenter kräver att företagen de handlar av erbjuder hållbara alternativ. Hela 95 procent av kvinnorna och 81 procent av männen vill leva mer klimatsmart, enligt Svensk Handels hållbarhetsbarometer. Något som ställer höga krav på e-handlarna som vill ha deras affärer.
Med de siffrorna i bakhuvudet utsåg Svea Bank och Breakit vinnaren av ”Årets hållbara e-handelsresa 2024” under eventet E-com day.
”Svea vill visa upp inspirerande exempel på hållbara affärsmodeller. Om fler tar efter de nominerade företagen så blir vi alla vinnare”, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank, som både satt med i juryn och delade ut priset.
Stenhård konkurrens i finalen
De fem finalisterna var Inrego – som erbjuder cirkulära it-lösningar, Wexthuset – trädgårdsföretaget vars hållbarhetstänk genomsyrar hela verksamheten, Refurbly – som erbjuder begagnade mobiltelefoner till förmånliga priser, och Västerbottenssåpa – med sitt stora utbud av organiska rengöringsprodukter.
Och så vinnaren Asket, som ända sedan starten har haft målet att förändra modebranschen i grunden.
Konkurrensen i finalen var med andra ord stenhård, enligt Breakits nyhetschef Matilda Andersson som satt med i juryn.
”Det har aldrig varit så svårt att utse en vinnare av årets hållbara e-handelsresa som i år. Av rekordmånga nomineringar lyckades vi till sist ta fram fem finalister – inom vitt skilda branscher – allt från återbruk av elektronik, odling och kläder till att skapa rengöringsprodukter av restaurangers överblivna frityrolja. Det som till sist avgjorde det hela var att årets vinnare verkligen lyckas inspirera andra i en bransch som är i akut behov av förändring”, säger hon.
”Vägledande i den nya verkligheten för e-handlare”
Innan priset delades ut belyste juryn hur Asket sedan start har gjort allt rätt i sin hållbarhetsresa. De har tagit med kunden på en resa där de upplyser, utbildar och skapar en aha-känsla. Och de får hållbarhet att både kännas viktigt och hippt.
I en bransch där det krävs 27 kubikmeter vatten för att tillverka en enda t-shirt uppmanar de sina kunder att köpa färre plagg. För Asket har det varit en naturlig inställning under hela resan.
”Att vinna det här priset känns jättekul, framför allt med så många nominerade. Det vi på Asket gör är speciellt, vi kanske är de som pratar minst om hållbarhet eftersom vi var hållbara redan från början. Vi pratar i stället mer om ansvarsfullhet och vi vill att hela vår affärsmodell ska inspirera till en sundare klädkonsumtion”, säger Mattias Berg, ekonomichef på Asket.
”Asket och de andra nominerade bolagen är vägledande i den nya verkligheten som e-handlare ställs inför. När konsumenterna blir allt mer kräsna finns det mycket att tjäna på ett tydligt hållbarhetstänk”, menar Thomas Svensson, partneransvarig på Svea, och fortsätter:
”I en enkät som vi genomförde med över 500 e-handlare uppgav de att några av fördelarna är minskade kostnader, mer engagerade medarbetare, en ökad försäljning, ökad lönsamhet och ett starkare varumärke.”