H&M tappar försäljning i det tredje kvartalet. Här är några fasta punkter från det tredje kvartalet:
- Omsättningen landade på 59 (60,9) miljarder kronor.
- Rörelseresultatet uppgick till 3,5 (4,7) miljarder kronor.
Analytikerna hade hoppats på mer från den svenska klädjätten. Både vad gäller försäljning och rörelsevinst bommade bolaget förväntningarna. Vinsten förväntades ligga på nära 4,6 miljarder.
Orsakerna till den minskade försäljningen ska vara en kallare juni. Men även konkurrensen från fast fashion-bolag som Shein nämns.
“2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet”, skriver den nya vd:n Daniel Ervér i vd-ordet.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.