Bolaget är långt ifrån den enda uppstickaren inom vad som har kommit att kallas horsetech – tech-företag som riktar in sig på ryttare, hästliv och allt vad som hör den här livsstilen till. Men Hayhay vill sticka ut på den allt trängre marknaden med en tjänst som med hjälp av AI ska ge ett helt hästteam i mobilen, och spara ryttaren tusentals kronor i månaden.
Breakit pratade med medgrundaren Malin Axel-Nilsson i våras. Då berättade hon om Hayhays planer på att skala upp och ta in mer kapital.
“Vi har jobbat hårt för att lära känna marknaden, bygga en produkt målgruppen vill betala för och hitta en tillväxtmodell som fungerar. Nu har vi lagt en stabil grund som vi kan växa utifrån med mer finansiering.”
Finansiering har det blivit. I ett pressmeddelande skriver Hayhay att bolaget stängt en runda på 15 miljoner kronor. Investerare är LRF Ventures, affärsänglar och existerande ägare.
Hayhay lanserades för två år sedan och släppte sin prenumerationsmodell förra året. Hittills har 30.000 laddat ner appen.
”Stödet från branschaktörer genom investeringen från LRF och partnerskapet med Agria validerar att vi tacklar ett viktigt problem och har gjort betydande framsteg på vägen”, säger Hayhay-vd:n Marcus Saeidi i en kommentar.
En annan AI-tjänst på horsetech-marknaden, Ridesum, gick omkull i september. Läs mer om vad som hände här.
KARTLÄGGNING: 24 heta horsetech-bolag – utmanarna som vill revolutionera hela miljardbranschen