Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

OLLE ARONSSON: Så kan Northvolt räddas genom styckning

Artikel bild
Olle Aronsson är medgrundare på Breakit. Bakgrundsbild: TT

Batteritillverkaren Northvolt gör alldeles för många saker samtidigt. En möjlig väg framåt är att stycka verksamheten och finansiera de olika bitarna var för sig – före eller efter en konkurs.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Megasatsningen Northvolt står vid ruinens brant efter att bolaget misslyckats både med att nå sina produktionsmål och att ta in kapital.

Rapporteringen har sedan dess kretsat kring tre frågor:

  • Vem vill investera mer i Northvolt? (Svar: Typ ingen)

  • Hur går produktionen? (Den ökar, men för långsamt)

  • Ska staten rädda Northvolt? (Nej, enligt regeringen)

Begrundar man svaren på de tre frågorna ovan blir den enda rimliga slutsatsen att Northvolt strider mot tingens ordning och alltså inte kan fortbestå.

Samtidigt förefaller det orimligt att hela verksamheten med tillhörande tillgångar bara skulle skrotas.

Det är dags att börja prata om inte ett – utan flera – framtida Northvolt. 

De senaste månaderna har med smärtsam tydlighet visat att Northvolt-koncernen är för spretig. Det är för många länder, för många fokusområden och därmed för låg kvalitet i de enskilda delarna.

Ledningen har redan påbörjat en renodling genom att stänga ner verksamheten i Kalifornien och Borlänge, samt den mest misslyckade delen av Skellefteå-projektet (tillverkning av katodmaterial).

Men mer lär behövas. Genom att betrakta de olika delarna var för sig, öppnar sig en tydligare väg framåt.

Skellefteå

Förra veckan producerade Northvolt i Skellefteå 60.000 battericeller, tre gånger så mycket som i början av 2024. Detta är lovande.

Flaggskeppsfabriken i Skellefteå kan efter nedskärningar komma att stöttas av nuvarande ägare, eller säljas separat vid en konkurs. Det går att se framför sig ett slags “kärn-Northvolt” som stöttas av Harald Mix, svenska offentliga aktörer och kanske även svenska industribolag.

Tyskland

Northvolts projekt för att bygga en batterifabrik utanför Hamburg kan – om den knoppas av i ett eget bolag – få stöd från tyska staten eller tyska kunder i fordonssektorn. Dessa kommer dock inte vilja rädda en fabrik i Sverige.

Northvolt Systems

Det ingenjörstunga utvecklingsbolaget, med verksamhet i Solna norr om Stockholm och i polska Gdansk, söker just nu “strategiska partnerskap”. Här kan Northvolt ta in nya delägare i form av industriella partners, där bolaget delar på kostnaderna och resultatet av utvecklingen i någon form av samriskbolag.

Det mest sannolika

De övriga verksamheterna är svårare att ha en lika tydlig uppfattning om. Men helt klart är att en styckning av Northvolt-koncernen blir mer sannolik för varje dag som går.

Detta eftersom en rekonstruktion – eller konkurs – rycker allt närmare. Sannolikheten att någon skulle vilja köpa delar av ett Northvolt-konkursbo är trots allt ganska hög – med tanke på hur stor efterfrågan på battericeller är.

Men att en ny ägare skulle vilja köpa helheten? Föga sannolikt.

Precis som det omskrivna fastighetsbolaget SBB står Northvolt inför en situation där koncernen kommer att krympa, monteras ned i bitar – varefter de olika bitarna sedan kan finansieras var för sig. Vissa behålls, andra säljs, läggs ner eller får nya delägare.

Eftersom Northvolt är så stort – och har så omfattande problem – är en styckning det klart mest sannolika scenariot.

Läs mer