Säsongens sista avsnitt av Draknästet inleds milt sagt starkt.
Danielle Karlsson tar plats framför drakarna och presenterar sitt bolag Lumi Labs, som har utvecklat en app, Lingolooper, för att göra språkinlärning enklare. Uppstickaren grundades, förutom av Danielle Karlsson, av Simon Dürr under 2022.
Så, hur gick det? Spoiler alert!
De fem finansiärerna Shervin Razani, Hellen Wohlin Lidgard, Evelina Anttila, Jonas Tellander och gästdraken Adeline Sterner ger sig i avsnittet in i något av en fight för att få investera.
Summa summarum kammade Danielle Karlsson, tillika bolagets vd, hem 500.000 kronor, för 2 procent av bolaget, vilket gjorde att värderingen före kapitaltillskottet uppgick till 25 miljoner kronor.
“Det var såklart helt fantastiskt. Det kändes som att det var en god bekräftelse på att vi har gjort någonting rätt med den tiden och all energi som vi har investerat och de lärdomar vi fått hittills”, säger hon när Breakit ringer upp kort innan avsnittet ska sändas.
Slutade annorlunda
Närmare ett halvår har passerat sedan hon tågade in i studion och blev lovad kapital. Men verkligheten blev inte densamma som tittarna fick se.
Efter programmet fortsatte dialogen med samtliga drakar, och slutligen var det tre av fem som klev in i Lumi Labs.
“Vi stängde rundan för lite drygt en månad sedan och har redan fått ett fantastiskt stöd och engagemang från investerarna som var med, som är Hellen, Evelina och Shervin. Vi är väldigt taggade på att fortsätta framåt med dem”, säger Danielle Karlsson.
En grym chans att utveckla vår verksamhet
375.000 kronor investerades till en värdering på 24 miljoner kronor pre money, till skillnad mot 500.000 kronor som utlovades i avsnittet.
“Det här var egentligen inte en planerad runda som följde av Draknästet. Det blev en spännande möjlighet att presentera oss och vara med i programmet, och få värdefull feedback från drakarna. Det kändes också som en väldigt rolig personlig utmaning, och en grym chans att utveckla vår verksamhet ytterligare”.
“Nu förbereder vi oss tillsammans med våra drakar för att göra en riktig såddrunda under inledningen av nästa år.”
Hur mycket siktar ni på då?
“Det är inte bestämt än, men sannolikt någonstans mellan 5 och 7 miljoner kronor.”
Bolaget har tidigare tagit in kapital i vad Danielle Karlsson benämner som en mindre ängelrunda, när 1,6 miljoner kronor plockades in.
Åter till appen som bolaget har utvecklat.
Vd:n beskriver den som en gamifierad app som ska underlätta språkinlärning på ett väldigt konkret sätt.
“Vi har använt generativ AI-teknik för att skapa en unik, verklighetsbaserad läroplattform för språk. Vi fokuserar på att överbrygga gapet mellan grammatik, vokabulär och meningsbyggnad till att faktiskt träna på att ha verkliga konversationer, skräddarsydda till användarens egna kompetensnivå.”
“Lingolooper simulerar upplevelsen av att flytta till ett nytt land, där man kan ha dynamiska dialoger med AI-avatarer i en 3D-värld för att bygga upp sitt flyt och självförtroende på ett effektivt och roligt sätt.”
Man måste öva lite hela tiden
I appen finns det även olika spelelement för att göra användaren mer motiverad att bygga upp vanan att träna språk och använda appen.
“Det är ju det som är nyckeln till att erhålla nya färdigheter. Man måste öva lite hela tiden för att bygga upp det över tid, och då är det viktigt att appen har en viss stickiness”, säger Danielle Karlsson.
Affärsmodellen går ut på att användarna betalar för att använda appen. Genom ett abonnemang får användare välja mellan att antingen betala på månads- eller årsbasis genom App Store eller Google Play, där appen distribueras.
“Vi kikar på hur man kan bygga in-app purchases och liknande, allt eftersom lösningen blir mer komplett. Men såhär i starten har vi velat hålla det så enkelt som möjligt för användaren samtidigt som vi kunnat validera affärsmodellen."
Efterfrågan ledde till ändrat fokus
Bolaget har tidigare fokuserat på en B2B-modell, med lika lärocenter som kunder.
“Där har vi till exempel hjälpt dem som är nysvenskar som går på SFI att lära sig svenska, med lovande resultat bland användarna men svårare att få till en skalbarhet i distributionen.”
Samtidigt syntes en tydlig efterfrågan från den privata sektorn, menar hon.
“Det kändes som att vi gick miste om en väldigt stor möjlighet genom att inte tillgängliggöra appen för konsumenten, särskilt eftersom vi får en global räckvidd direkt”, säger Danielle Karlsson.
“När vi väl släppte den på App Store och Google Play i abonnemangsform så tog vi fart mycket snabbare än den här B2B-modellen. Så nu har vi helt enkelt valt att fokusera helhjärtat på det tills vidare. Och sen finns ju möjligheten att bredda sig igen när bolaget är lite mer i en mogen fas.”
Vad är era största utmaningar just nu?
“Vi ska fortsätta vässa vår egde och se till att vi behåller fördelarna vi har gentemot andra språkappar. Globalt sett finns det ju fler än vad man kan räkna upp och då gäller det att ständigt utvecklas och vara en av de bästa så att vi kan fortsätta ta marknadsandelar och vara ett namn att räkna med framöver”, säger Danielle Karlsson.
“Vi har ju någonting som både investerare och användare verkligen ser är unikt och som de värdesätter. Vi har tajmat det här väldigt bra, när det kommer till hur tekniken och samhället utvecklas just nu. Så det gäller att fortsätta satsa och inte tappa fokus när vi, förutom att vidareutveckla appen, ska växa användarmässigt också och göra det på ett skalbart sätt.”
Under 2023, som var bolagets första verksamma år, omsatte företaget 123.000 kronor med ett resultat på 16.000 kronor. Hur prognosen för 2024 ser ut vill vd:n i nuläget inte kommentera.