Totalt handlar det om 18 pågående betalningsförelägganden. Med undantag för ett ärende som kom in till Kronofogden i slutet av augusti lämnades samtliga in till myndigheten i förra veckan.
Bland organisationerna som via Kronofogden kräver betalt från Einride hittas SaaS-bolaget Pagero, it-återförsäljaren Dustin, Norrköpings kommun, skadedjursbekämparen Anticimex och SJ. Det största kravet på det svenska fraktteknikbolaget ligger på 335.000 kronor, det minsta på drygt 1200 kronor.
Det har riktats betalningsföreläggande mot Einride tidigare under 2024, men inte i den här omfattningen och under så kort tid som det nu handlar om. I Kronofogdens arkiv finns 16 avslutande ärenden under januari fram till sommaren i år.
Totalt handlar det alltså om 34 ärenden (pågående och avslutade) under 2024, en kraftig ökning från föregående år.
Einrides vd och medgrundare Robert Falck sitter i möte när Breakit försöker få kontakt med honom. Via medarbetare skickar han följande kommentar till uppgifterna:
“Vi har haft en ansträngd likviditetssituation på grund av en oförutsedd försening i finansiering. Vi är tacksamma för stöd från gamla och nya investerare i situationen. Vi är i kontinuerlig dialog med de leverantörer som behövt vänta för att hitta bästa gemensamma väg framåt”.
Lönerna på Einride
Kraven mot Einride började hopa sig hos Kronofogden knappt en månad efter att Breakit i slutet av augusti avslöjat att bolagets vd i ett mejl vädjat till ägarna och bett om deras finansiella stöd. Bara något dygn senare kunde vi rapportera att Einride med näppe kunde betala ut lönerna för augusti.
I mitten av september såg läget ut att ljusna. Då rapporterade Di Digital, med hänvisning till källor med insyn, att Einride säkrat ett finansieringspaket på totalt 500 miljoner kronor.
Vad som hänt med de pengarna, om de fortfarande är på väg eller inte, är oklart. Einride har inte bekräftat att den uppgörelsen är i hamn. Och Robert Falck lämnar bara ett svävande svar på frågan om när de berörda leverantörerna kommer att få betalt.
“Det är en fortsatt tuff marknad där ute och vi jobbar nära våra leverantörer för att hitta en marknadsmässig lösning på den kommersiella relationen”, säger han.
Hur ser ni på lönerna nu i september?
“Medarbetare behöver inte vara oroliga för sina löner”, lyder Robert Falcks svar.
Einrides verksamhet påminner i mångt och mycket om ett vanligt speditionsbolag, om än med större fokus på eldrivna lastbilar. Dessutom har Einride en digital plattform som enligt bolaget gör det enklare att optimera rutter och nyttjandegrad. Bolaget, som hade cirka 460 anställda i slutet av 2023, driver även laddningsstationer och har även viss verksamhet inom självkörande fordon.
Einride har sedan starten 2016 totalt tagit in nästan 3 miljarder kronor i aktiekapital enligt datatjänsten Eivora. Bland ägarna finns förutom grundarna (Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja) EQT Ventures, Northzone, Capital Group och Nordic Ninja. Bolaget gjorde en förlust på drygt 1,3 miljarder kronor under fjolåret.