Sök ikon

Hemligheten bakom miljardbolaget Ridestores framgångar: “Jobbar extremt datadrivet”

Artikel bild
Elin Glommen Liljedahl, vd Ridestore. Foto: Jonas Borg/iStock/Montage

Bröderna Emil och Linus Hellbergs e-handel Ridestore är onekligen en miljardsuccé. Förra året ökade omsättningen med nära en halv miljard kronor.

Nu bjussar vd:n Elin Glommen Liljedahl på grundstenarna som tagit Ridestore dit.

“Vi är inte rädda för att verkligen våga titta på datan”, säger hon från scenen på Breakits event E-com day.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Enligt förra årets bokslut ökade streetwear- och outdoor e-handlaren Ridestore sin omsättning med nära en halv miljard kronor. En ökning med 40 procent från 1,16 miljarder kronor 2022 till 1,61 miljarder kronor under det senaste brutna räkenskapsåret, som slutade i mars. 

Rörelseresultatet ökade med 30 procent och landade på 473 miljoner kronor. 

Bolaget drog igång 2006 och drivs sedan snart ett år tillbaka av vd:n Elin Glommen Liljedahl

Hon kokar på Breakits E-com day ner bakgrunden till Ridestores framgångar till “två grundstenar”. 

Kundsamarbete och output-fokus 

Den ena grundstenen är, enligt Elin Glommen Liljedahl, det nära samarbetet med kunderna i bolagets kund-community. Genom det kan kunderna vara med och bestämma hur Ridestores kommande kollektioner ska se ut. 

“Varje år ger vi ut två kollektioner, Dope och Montec. Och hela arbetet med kollektionerna – vilka färger vi ska ha, var dragkedjorna ska sitta, var fickorna ska sitta – det skapar vi tillsammans med kunden”, sa vd:n från Breakits scen. 

Den andra är kulturen och arbetssättet på Ridestore.

“Där jobbar vi väldigt icke-hierarkiskt och idédrivet. Individerna får möjlighet att driva dina egna idéer och sina egna tankar och sen får de möjlighet att utveckla det”, sa hon och fortsatte: 

“Men i det så jobbar vi extremt datadrivet. Vi är output-fokuserade, vi tittar inte så mycket på input. Vi gick remote redan 2014. Var du jobbar, hur du jobbar, när du jobbar är helt irrelevant så länge du kan jobba tillsammans med ditt team och skapa en output”. 

“Inte rädda för att verkligen titta på datan”

Men även i försäljningen har data och AI spelat en stor roll. Det datadrivna fokuset har hängt med sedan Ridestores start. Alla beslut har grundats på data, uppger hon. 

“Vi är inte rädda för att verkligen titta på datan. Istället för att validera den egna hypotesen, som man ofta gör med data, så försöker vi verkligen slå hål på våra egna hypoteser och se var vi kan hitta bristerna”, sa Elin Glommen Liljedahl. 

Till en början försökte Ridestore bygga egna analysverktyg – grundaren Linus Hallberg är “extremt tekniskt kompetent”, enligt vd:n. Men för att hålla fokus på den egna produkten har bolaget senare gått över till att anlita AI-bolaget Dema.ai, vars medgrundare Marcus Tagesson också var med på scen och som Breakit pratat med tidigare. 

“Att lita på datan” och att våga fatta beslut efter vad den visar verkar vara nyckeln för e-handlare, både enligt Marcus Tagesson och Elin Glommen Liljedahl. 

Nya insikter fick Ridestore att bromsa i Kanada

Ett sådant tydligt exempel för Ridestore är hur bolaget agerat i Kanada, avslöjar Elin Glommen Liljedahl. 

“Vi körde ju Kanada ett tag, det var min stora grej när jag kom in på Ridestore (då som operativ chef redaktionens anmärkning). Det körde vi i några år och tyckte att det såg kanonbra ut, sa vd:n och fortsatte: 

“Sen när vi körde i gång med Dema så var det: “nej stopp!”, det är inte alls lönsamt i Kanada”. 

Företaget valde då att satsa mer pengar på den amerikanska marknaden, som gick bättre, och fokusera på att optimera lönsamheten innan de “skruvade på” Kanada igen. 

Ridestore äger varumärken som Dope och Montec och företaget har sitt säte i Göteborg. Norden och Europa är, enligt bokslutet för 2023, Ridestores största marknader, men produkterna säljs även utanför Europa.

Läs mer