Sök ikon

Grundarna avslöjar – så mycket kan de tänka sig att sälja Boxbollen för: “Skalar ett koncept som vi vet fungerar”

Artikel bild
Jacob och Victor Eriksson, grundare av Boxbollen. Foto: Jonas Borg

Som från ingenstans dök bröderna Jacob och Victor Eriksson upp med Boxbollen. Nu nobbar de mångmiljonbud från intressenter – men öppnar en prislapp i miljardklassen.

“Det här är det sjätte året som vi gör det här. Säljer vi bolaget blir vi säkert inlåsta i några år till. Det hade varit skönt att casha av, få ett kvitto på det vi har gjort och sen gå vidare”, säger Jacob Eriksson.

Samtidigt sätter de sikte på USA och förbereder sig för att ragga kändisar till slutet av året.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Med dunder och brak slog bröderna Jacob och Victor Eriksson igenom bruset med träningsleksaken Boxbollen år 2019. Hittills har bolaget sedan starten sålt över 2,5 miljoner produkter, dels genom den egna e-handeln, dels hos en lång rad återförsäljare. 

“I år ska vi sälja mer än vad vi gjort sammanlagt under alla de här fem åren”, sa Jacob Eriksson till Breakit under sommaren. 

I samma veva kunde Breakit avslöja att bröderna fått ett bud på bolaget, som uppgick till omkring 350 miljoner kronor. Där och då sa Jacob Eriksson att det krävs en “betydlig högre” summa för att grundarna skulle kunna tänka sig att sälja deras livsverk. 

När bröderna gästar scenen på Breakits e-handelsevent E-com Day i slutet av september nystas det mer kring en potentiell försäljning – och duon får frågan om de kan tänka sig att sälja för mellan två och tre miljarder kronor. 

“Någonstans där skulle det kunna bli”, säger Jacob Eriksson, som även berättar att “det var en stor leksaksjätte” som lade budet de tackade nej till. 

Varför vill ni sälja? 

“Det här är det sjätte året som vi gör det här. Säljer vi bolaget blir vi säkert inlåsta i några år till. Det hade varit skönt att casha av, få ett kvitto på det vi har gjort och sen gå vidare”, säger Jacob Eriksson.

Vad ska ni göra sen?

“Jag har redan ritat ut det. Jag ska ha 30 dagar off utan mobil på en tropisk ö och bara ta det lugnt, äta bra och låta hjärnan snurra”, säger Victor Eriksson. 

Sen då?

“Det får vi se, det är därför jag behöver de dagarna”, säger Victor Eriksson. 

Bolaget har slagit igenom i flera länder – inte minst i USA. Bara i år lägger företaget 200 miljoner kronor på annonsering. Bakom framgången ligger även draghjälp av flera stora kändisar. I år spenderar bolaget 50 miljoner kronor på samarbeten med vad bröderna kallar för “celebs”, alltså världsstjärnor värda namnet. 

Tom Brady, Conor McGregor, Eva Longoria och Khloé Kardashian är några namn tillhörande Hollywood-eliten som Boxbollen har fått med sig på tåget. Men hur gör man egentligen för att komma i kontakt med den här typen av kändisar? 

“Vi brukar säga att alla vägar in är fair game. Det kan vara att man får numret till någons bror, eller känner någon som är bekant med flickvännen till någon stor profil. Vi försöker alltid hålla oss borta från agenturer, som vi kallar för front door. Vi vill gå in genom bakdörren”, säger Jacob Eriksson.

“Vi tar kontakt på Linkedin, vi mejlar, ringer. Nu har vi ju gjort det här i fem år, så vi har byggt upp ett bra kontaktnät. Så ofta kan vi ringa någon som kan hjälpa oss vidare.”

Håller sig till en produkt 

Duon har även blivit duktiga på att betala commission. 

“Vi kan exempelvis ringa upp någon som vi tror har numret till en celeb som vi vill komma i kontakt med. Vi kan exempelvis erbjuda 20.000 dollar om personen ger oss numret och vi om vi därefter lyckas stänga en deal med kändisen i fråga”, säger Jacob Eriksson. 

Att spendera många miljoner på annonsering och samarbeten med kändisar kanske kan låta skrämmande, men duon är vana, menar de. 

“Vi har ju gjort det här i några år nu, så vi vet ju vad vi ger oss in på. Vi skalar ett koncept som vi vet fungerar”, säger Jacob Eriksson. 

Men jobbet är inte klart när en stjärna skriver på ett marknadsföringskontrakt. 

“Man får inte glömma materialet, alla videos och content som vi behöver producera och lägga ut på sociala medier också”, säger Jacob Eriksson.

Larmen om utländska lågprisaktörer som Shein och Temu duggar tätt från Svensk Handel, som är oroliga över bolagen tycks vinna över allt fler svenska konkurrenter. 

Jacob Eriksson är däremot inte särskilt brydd. 

“Det har kommit en del produkter hos den här typen av bolag som liknar vår grej. Men de är inte lika bra och det verkar inte vara så många som vill köra dem”, säger Jacob Eriksson.

E-handelsexperter och investerare brukar tycka att e-handelsbolag ska bredda sortimentet. Men ni säljer endast en produkt. Kommer ni att utöka sortimentet? 

“Alla säger det till oss också, att vi måste sälja olika typer av produkter. Men vi har fokus på en produkt och så här långt har det gått bra att skala bolaget. Det kanske vissa tycker är riskabelt, men att göra business innebär att ta risker”, Jacob Eriksson.

Likar business med elitidrott 

Om några dagar lämnar bröderna Sverige för att spendera tid i Storbritannien för att “jaga lite kändisar.” Därefter åker de vidare till USA. 

“Vi drar i L.A. i början av oktober och är där fram till jul. Vi har hyrt en fet villa. Hunden ska också med. Vi har massor att spela in, alltså för att marknadsföra vår produkt. Vi ska till Miami också, för vi behöver åka runt till alla celebs som vi jobbar med. Vi kommer att behöva vara väldigt flexibla”, säger Jacob Eriksson.

Så ni trivs fortfarande med att driva bolaget?

“Det är kul, men det är tufft. Det hade varit skönt att sälja. Det är sjukt intensivt. Eftersom jag och brorsan är så extremt involverade i hela bolaget och gör väldigt mycket. Det är krävande. Det är som att vi är elitidrottare i vår sport är business. Man håller väl bara x antal år i ett sådant här högt tempo”, säger Jacob Eriksson.

Har du några planer på vad du ska göra efter en eventuell försäljning? 

“Jag kommer förmodligen att börja konsulta igenom och jobba med spännande varumärken som jag gjorde innan, alternativt dra igång en ny startup."

Under 2023 klättrade omsättningen till 305 miljoner kronor, en ordentlig ökning från 126 miljoner kronor året innan. Resultatet efter finansiella poster ökade också, från 19,8 miljoner kronor till 46,9 miljoner kronor förra året. I år siktar bolaget på att öka omsättningen till 75 miljoner dollar, motsvarande 790 miljoner kronor, med 25 miljoner dollar, motsvarande 263 miljoner kronor, i rörelseresultat. 

Läs mer: 53 konkreta åtgärder – så har Sveriges främsta e-handlare optimerat sina bolag

Läs mer