Allt började när Maria Paulsson Rönnbäck surfade på vågorna utanför Sri Lankas kust, och inledde dagarna med yogapass i den kritvita sanden på stranden. Året var 2019 och längtan ut i naturen blev allt starkare.
Lång historia kort. Tillsammans med Jemina Pomoell drog hon kort efter resan till Sydasien igång e-handeln Astrid Wild, för att sälja egendesignade friluftskläder skapade för den kvinnliga siluetten.
De visste det inte då, men tajmingen visade sig vara perfekt. Några månader efter lanseringen lamslogs världen av coronapandemin, något som fick intresset för vandring i Sverige att fullkomligt explodera.
Nu kan Breakit berätta hur det gick för bolaget under förra året. Omsättningen ökade till 11,8 miljoner kronor, från 10,6 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet landade på minus 619.000 kronor, att jämföra med rörelseresultatet 9.000 kronor året innan.
“Trots att vi växte under 2023 så påverkas vi, som många andra företag, av att produktionskostnaderna steg under året, särskilt på grund av valutakurspåverkan, främst kronan mot euron. Det i kombination med ökade marknadsföringskostnader jämfört med 2022 påverkade resultatet”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.
Vässat verksamheten
Men strategin har trots det varit samma som innan.
“Under 2023 hade vi ett starkt fokus på affärsutveckling och förbättring av kundresan, områden som vi som ett relativt nystartat, växande företag skulle ha fokuserat på oavsett marknadssituation”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.
I tillägg har hon och Jemina Pomoell jobbat med att vässa verksamheten – som enligt medgrundaren nu börjar ge lön för mödan.
“Arbetet vi gjort har rustat oss bättre för att möta mer utmanande tider, vilket vi nu under 2024 ser tydliga tecken på med en stark start på året – vi har så här långt ökat omsättningen med nära 50 procent jämfört med föregående år.”
Fokus har också riktats på att expandera geografiskt till nya marknader för att växa kundbasen.
“I juli i år stod vårt internationella sälj för 40 procent vilket är i linje med vår prognos”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.
Konkreta åtgärder
Så vad har bolaget gjort konkret?
Bland annat har företagets webbplats uppdaterats, där det har tagits ett grepp för att förtydliga företagets vision och vad grundarna står för.
“Vi har också uppdaterat andra delar av sajten för att göra shoppingupplevelsen tydligare och mer tilltalande för kunden. Det jobbade vi mycket med under våren, och det var ett arbete vi genomförde själva då vi idag har bra kompetens i företaget, vilket gjorde att vi inte behövde ta in en byrå och lägga mycket pengar på ett sådant projekt.”
“Vi ser redan att vi har fått en förbättrad konvertering med ökad trafik som leder till fler köp vilket visar att vårt arbete haft effekt.”
Det har även införts en QR-kod i returprocessen, så att kunderna inte ska behöva hålla på med papper när de vill skicka tillbaka varor.
“Det gör hela upplevelsen enklare för dem och spar dessutom papper.”
För att bli bättre och mer professionella i dialogen med sitt community och samtidigt göra vardagen mer lätthanterlig har bolaget sedan ett år tillbaka börjat jobba med ett nytt kundsupportverktyg. Bland annat mäter verktygen svarstiden, alltså hur lång tid det tar för kunderna att få svar från bolaget, vilket gör det enklare för Astrid Wild att svara snabbare.
“Verktyget samlar också in alla inkommande meddelanden från olika kanaler, kopplar ihop dem med kunder och ordrar vilket gör det enklare för oss att ge våra kunder bättre och mer personlig service. Vi får också en överblick över de mest återkommande frågorna just nu, och därefter har vi uppdaterat hemsidan med svaren på de frågorna. Om de mest frekventa frågorna ändras ser vi det och uppdaterar sajten med svaren.”
När blir bolaget lönsamt igen?
“Vi har genomfört många utvecklingsprojekt under året för att fortsätta vår tillväxt- och expansionsresa och det börjar vi nu se tydliga resultat från. Vår plan är att nå lönsamhet i år.”
Öppnar för riskkapital
Astrid Wild är långt ifrån ensam inom outdoor-segmentet. Breakit har tidigare i år rapporterat om att Klättermusen ökar i både omsättning och resultat och att Naturkompaniet gjorde ett rekordår förra året. När Revolutionrace nyligen lade korten på bordet för bolagets fjärde kvartal, som sträckte sig från april till juni, redovisades en omsättningstillväxt på 13 procent.
Hur ser du på konkurrensen?
“Vi är unika i hur vi utvecklar våra plagg med utgångspunkt i kvinnans kropp och preferenser, och hur vi hela tiden engagerar våra kunder och vårt community i produktutvecklingen”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.
“Vår plagg användas såklart under vandringar, men de passar också väldigt bra i vardagen. Vår skaljacka är utmärkt för skidåkning men det är också en bra regnjacka i stan. Så plaggen är designade för att passa lika bra i naturen som i vardagen. Därav tror jag inte att vi behöver vara särskilt oroliga för att outdoor inte är lika trendigt nu, som under pandemin.”
Hur har ni finansierat bolaget så här långt?
“Astrid Wild ägs i klar majoritet av oss grundare. Vi tog in en liten investering från Antler när vi startade år 2019, efter det har vi vuxit organiskt och använt oss av lånebaserade finansiella instrument vilket är viktigt för att kunna växa i vår bransch. Vi har inte tagit in något kapital sedan starten 2019 men vi är absolut öppna för det i framtiden, när tajmingen är rätt”, säger Maria Paulsson Rönnbäck.