I våras kunde Breakit rapportera att Hummy gav upp kampen mot sociala medie-jättarna och att appen raderats från App Store.
Den storslagna planen var att utmana jättar som Tiktok och Meta och etablera en “snäll” sociala medie-plattform.
Hummy, som till en början hette BLD Social, lockade snabbt en rad kända namn till projektet – influencers som Margaux Dietz, Viktor Frisk och Samir Badran men också ängelinvesterare som paret Halldora och Christian von Koenigsegg, Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Microsoft tidigare Sverigechef Hélène Barnekow.
Nu kan Breakit avslöja att hela styrelsen lämnat projektet – och att bolaget kommer att avvecklas.
Bara vd kvar i styrelsen
Claes Mårtén är vd för Revolutmedia, som företaget bakom Hummy heter, och äger drygt 46 procent. David Knape äger drygt 17 procent. Han är medgrundare av Ytrade och Nova Circle och är idag partner på Push V Studios som bland annat hamburgerkedjan Brödernas grundare Monir Kalgoum och Joakim Wiklander startat. Totalt har bolaget tagit in 35 miljoner kronor i kapital.
Resterande dryga 36 procent ägs av 65 aktieägare, där ingen överstiger ett ägande på 10 procent.
Sam Rihani, tidigare högsta chef på Meta i Sverige, anslöt sig till skaran i april förra året. Hur mycket han investerade var dock inget han ville uppge. Han blev i samma veva rådgivare och ordförande.
“Det kommer nog bli väldigt tufft, för det är stora konkurrenter. Men jag tror stenhårt på Claes och teamet”, sa Sam Rihani till Breakit då.
Nu har han avgått som styrelseordförande i bolaget bakom Hummy. Det har också resten av styrelsen, Gustaf Plyhm och Philip Rämsell, gjort. Bara Claes Mårtén sitter kvar.
Breakit har sökt den nu före detta styrelseordföranden Sam Rihani för en kommentar, men han har i skrivande stund inte återkommit.
“Shopify for communities”
2023 redovisade Revolutmedia/Hummy en förlust på 10,6 miljoner kronor. Ingen nettoomsättning har hittills redovisats, enligt flerårsöversikten.
När Hummy raderades från App Store i våras sa Claes Mårtén till Breakit att bolaget bytt inriktning och att en omorganisation hade genomförts. Personalstyrkan gick från 17 till 7 – främst ska det har varit utvecklare som jobbade kvar.
Plattformen var då under ombyggnad, enligt Claes Mårtén. Istället för Instagram och Tiktok skulle Hummy nu konkurrera med forum som Reddit och Discord. Han beskrev då den kommande plattformen som ett “Shopify for communities”.
“Vi bygger om plattformen på ett modulärt sätt där vi kan lägga på hur många funktioner som helst utan att behöva förändra grunden som vi redan byggt. Sedan går vi ut till specifika communities som kan skräddarsy efter hur de vill att tjänsten ska se ut”, sa Claes Mårtén då.
Vid tillfället testades Hummy av en bokklubb, och vd:n hoppades då att fler snart skulle få testa på plattformen.
Hummy lägger ner
När Breakit når Claes Mårtén på tisdagen bekräftar han att hela styrelsen lämnat – och att bolaget kommer att avvecklas.
“Det är ingen hemlighet att vi tog på oss ett uppdrag som kanske är bland det svåraste man kan göra. Det har varit tufft och vi har samtliga gett allt i detta”, skriver han i ett mejl.
“I februari gjorde vi en pivot som vi jobbat dag och natt med för att kunna sjösätta. Tyvärr hade vi inte tiden med oss för att säkra en hållbar och långsiktig finansiering för att kunna lansera den nya produkten”.
Han skriver vidare att styrelsen nu kommer att verka för en ordnad avveckling.
“Jag är oerhört stolt över det vi åstadkommit, teamet och tacksam för alla investerare för att de vågade göra detta. Denna gången gick det inte hela vägen”.
Betyder det här att ni lägger ner hela bolaget?
"Ja, styrelsen ämnar att göra en avveckling av hela bolaget".
Hur många anställda berörs?
"Vi har sedan tidigare gjort omstruktureringar och därför är det bara ett fåtal anställda som berörs".
Ni har tagit in 35 miljoner i riskkapital, vad säger ägarna om avvecklingen?
"Jag har haft goda dialoger med ägarna och även om det är tråkigt så har de en stor förståelse för situationen som uppstått".