Garden Glory har tagit dekadensen och glamouren till trädgårdsarbetet med sina leopardmönstrade och rosa vattenslangar och gyllene kannor. Det svenska e-handelsbolaget har fått både Kardashian-klanen att shoppa loss och haft med sina iögonfallande produkter i fjolårets biosuccé Barbie. USA är den största marknaden men Garden Glory säljer både på Le Bon Marché i Paris och Selfridges i London.
Men bolagets historia har också kantats av en del turbulens. 2023 innebar både besparingar och en vd-karusell när grundaren Linda Brattlöf klev åt sidan efter nio år. Det tog dock bara 100 dagar innan hon tog över igen efter vd-värvningen Sara Krusell.
“Det blev inte som vi hade tänkt oss”, sa grundaren till Breakit då.
Bolaget halkade också efter det kortsiktiga målet att omsätta 100 miljoner kronor. Bokslutet från 2022 visade att Garden Glory tappade i försäljning och vände till förlust. Året efter fördjupades rörelseförlusten till minus 7 miljoner kronor medan omsättningen landade på 17,4 miljoner kronor.
Framgången tyngde Garden Glory
Nu visar handlingar till Göteborgs tingsrätt att motvinden har fortsatt för Garden Glory. Bolaget ansöker om företagsrekonstruktion. Orsaken är att bolaget inte kan betala sina förfallna skulder eller att sådan oförmåga inom kort träder i kraft.
Det framkommer också att den snabba populariteten utomlands kostat på, bokstavligt talat. Bolaget, som tillverkar i Sverige men säljer mest utomlands, har tyngts av behovet av egna lager både i USA och Australien. När ekonomin bromsade in 2021 gjorde även Garden Glorys försäljning det och kostnaderna hopade sig.
”Med anledning av detta har bolagets likviditet varit ansträngd en längre tid men när sommarmånaderna endast nådde en försäljning som var 38 procent under budget blev läget mycket ansträngt och bolaget har hamnat i en ohanterbar situation”, står det.
I en kommentar säger vd:n Linda Brattlöf:
"Vi har ett livskraftigt bolag med stora möjligheter att återgå till lönsam tillväxt och fortsätta vår resa som ett starkt varumärke inom design för utomhusmiljön. Genom att optimera våra resurser och anpassa oss till marknadens utveckling, kan vi fokusera på att utveckla vårt erbjudande och leverera de unika och eftertraktade produkter som våra kunder uppskattar världen över."
Det låter som att det är framgången internationellt i kombination med de svagare ekonomiska tiderna som slog mot företaget, stämmer den beskrivningen?
”Det har varit utmaningen, när vi gick ut globalt och nådde så hög tillväxt så var det inte hållbart att skicka frakt från Sverige. Det bästa var att lägga externa lager som i sin tur skulle bäras av den ökade försäljning. När den ökade försäljningen inte blev av så fanns ju kostnaderna kvar.”
Linda Brattlöf säger att Garden Glory har varit uthålliga men att det i sin tur har ätit upp kassan. Hon ser rekonstruktionen som en positiv nystart för företaget, en chans att städa upp och komma på fötter igen.
Vad är planen framåt, vad ska Garden Glory göra annorlunda i framtiden?
”För oss är det inte en mängder av grejer utan vi ska fokusera och och backa bandet. Vi ska göra mer av det som gjorde oss framgångsrika, skala upp där och skala bort kostnader som inte ger ökad försäljning. Det handlar om att tajta till hela verksamheten. Fokus kommer inte att ligga på att skapa stor tillväxt utan att vi ska bli lönsamma. Vi ska tjäna pengar.”
Ska fortsätta som vanligt
Garden Glory har nu bland annat skulder till prioriterade fordringsägare på 4 miljoner kronor och en skuld till Skatteverket på över 1 miljon kronor. På tillgångssidan har bolaget utestående fordringar till kunder på runt 600.000 kronor och ett varulager med ett värde på nästan 17 miljoner kronor.
Under rekonstruktionsprocessen kommer verksamheten att fortsätta som vanligt.
Garden Glory har i dagsläget sex anställda. De tre största ägarna är Linda Brattlöf, Tramontane Invest AB, Starbright Invest AB.
Är du intresserad av e-handel och vad som väntar i höst och 2025? Gör som branschledarna och säkra plats för dig och ditt team på E Com Day 2024 – begränsat antal platser och först till kvarn.