De så kallade AI-assistenterna retar upp bankkunderna. De anses sällan lösa några faktiska problem vilket istället leder till missnöje och frustration, visar en ny undersökning som Svenskt Kvalitetsindex har gjort och som SR Ekot rapporterar om.
Undersökningen bygger på svar från 15.000 privatkunder och 7000 företagskunder om hur de upplever tjänsterna. Många är missnöjda.
”Den stora utmaningen tror jag är att när folk upplever ‘det blev inte som jag hade tänkt mig’ då kanske de vill ha personlig hjälp eller personlig assistans. Bryggan mellan det digitala, AI, och det personliga flyger inte riktigt”, säger Svenskt kvalitetsindex vd Johan Parmler.
Lotta Lovén var med och utvecklade Swedbanks AI-assistent som har använts i sju år. Hon säger att tjänsten fungerar bra för basbehov samt snabba och enkla ärenden. Hon tror dessutom att det bara kommer att bli vanligare med AI-assistenter när teknologin görs allt mer tillgänglig och växer.
”Men det är viktigt att koppla ihop den med ett fysiskt möte där det behövs”, säger hon.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.