Sök ikon

GÄSTKRÖNIKA

CALLE SCHULMAN: Svenska, briljanta AI-företag – varför är ni så usla?

Artikel bild
Calle Schulman, marknadsföringskonsult, poddare och entreprenör. Foto: Press/iStock

Allt för många företag har mediokra produkter som de lurar på konsumenterna med hjälp av bra parkeringar och marknadsföring.

AI-bolagen verkar däremot ha en tvärtom-strategi – de är briljanta, men verkar inte vilja ha kunder, skriver Calle Schulman.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

Nej, jag ska inte tråka ut er med att lovorda AI-tekniken. Men sen dagen i våras när jag träffade AI-entreprenören Princess Momo och hans Iris har jag gett mig fan på att inte bara utnyttja tekniken för att överleva som innehållsskapare. Jag tänker bli svinrik också. 

Jag har nu testat varenda AI-tjänst där en sån som jag rimligen är målgrupp. Och har nu en bra ögonblicksbild av vad AI-branschens stora problem är: ju bättre och smartare tjänster ett bolag erbjuder – desto sämre är de på att få folk att förstå vad fan de sysslar med. 

Suno – göra egna BRA låtar på en minut men så idiotisk användarupplevelse att 95 procent bara får ut en bråkdel av kapaciteten. 

Eleven Labs – i särklass bäst röst-syntes där ute men så långt kommer bara autistiska Samsung-konnässörer som gillar chiffer och McNuggets. Ingen annan fattar hur bra det ÄR.

Sana Labs – det kanske mest typiska exemplet. Otrolig produkt för oss som vet. Genom-briljant faktiskt. Och hela tiden hittar man nya funktioner man inte hade en aning om. Sana kommer ta över hela världen. Om det inte vore för att de verkar ha nåt emot oss som ska onboardas.

Som gladiatorerna på TV4

För att gå från att ha hört Sana hyllas av någon kollega vid kaffemaskinen till att själv bli sugen på att testa och sen gå in på sajten och sätta i gång… det påminner lite om Gladiatorerna på TV4 när man skulle ta sig förbi fem galna bjässar med jättepåkar i en halfpipe utan att Atlas krossar käken på en.

På hemsidan möts man omedelbart av budskapet “Augmenting human intelligence is the key to advancing everything we care about.” Vilket ju smakar lika tomt och 3D-printat som Bröd&Salts kanelbullar.

 “We can achieve disproportionate positive impact by fostering that partnership in the workplace. Where humans gather to try and accomplish important missions.”

Ingenstans på sajten står det ens en av alla sanningar de borde strössla med: “It's time to fire you-know-who now.” Ingenstans står ens “Get SANA” – bara “Book an intro.” 

Tror de att jag vill PRATA?! 

Nej, jag minns inte ens hur jag själv en gång tog mig förbi alla påkslag från Sana och började använda tjänsten – som jag återigen älskar, trots sina obegripliga menyer.

Vill de inte ha kunder?

Varför vill de inte ha kunder? Jag hörde av nån att de omsätter flera hundra miljoner och att jag kanske inte ska vara så kaxig. Men “flera hundra miljoner” är ingenting om man har en produkt som deras.

Det är väl det som gör det här så frustrerande. Att medan de flesta bolag står med mediokra produkter som de behöver lura på folk med slug marknadsföring för att ens överleva så står så många AI-bolag i det motsatta. En otrolig produkt – men en total oförmåga att berätta för folk hur de gynnas av den.

Jag tänker på er investerare som också ser den här briljansen. Ja, nu är väl ni kanske redan rika… Men ni skulle bli äckligt rika om ni lade en liten peng på att göra bolagets allra sista lilla tröskel – den som går till konsumenterna – lite, lite lägre.

CALLE SCHULMAN, entreprenör och poddare

Läs mer