Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Maja Nilsson Lindelöf har flyttat hem sitt Lis Bonne Atelier till Sverige – så gick första året

Artikel bild
Maja Nilsson Lindelöf, grundare Lis Bonne Atelier. Foto: Christine Olsson/TT/Press

Influencern Maja Nilsson Lindelöf har stängt det egna bolagets första år i Sverige – och nu kan Breakit berätta hur det gick för satsningen.

“Vi märker att det är nya tider och att man gärna vill gå i en fysisk butik och klämma och känna”, säger hon till Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Maja Nilsson Lindelöf, influencer och entreprenör, hakade häromåret på trenden som flera av hennes branschkollegor redan gjort och startade ett eget klädvarumärke.

Lis Bonne Atelier grundades 2021 i Storbritannien, och först 2022 började bolaget slå igenom bruset på den svenska marknaden. Så sent som i augusti i år slogs dörrarna upp till en pop up-butik på Stureplan i Stockholm. 

Nu kan Breakit berätta hur det första verksamma året i Sverige har gått. 

Nettoomsättningen för bolagets första räkenskapsår, som sträckte sig från oktober 2022 till slutet av 2023, uppgick till drygt 1 miljoner kronor, med ett minusresultat på 1,6 miljoner kronor. 

“Vi startade det svenska bolaget 2022 och hade mindre försäljning i bolaget under slutet 2023, då vi började skifta verksamheten från England till Sverige. 2023 fokuserade vi mestadels på fysisk butik samt inköp för det svenska bolaget”, skriver Maja Nilsson Lindelöf i ett mejl till Breakit. 

“Idag sker all försäljning via Lis Bonne Atelier AB och siffrorna kommer vara mer rättvisande vid bokslutet för innevarande räkenskapsår.”

Hur har det gått för bolaget så här långt i år?

“Det har gått väldigt bra och det här är det första året jag känner att vi verkligen har hittat vår väg. Bolaget utvecklas positivt, och vi har äntligen hittat vår tonalitet i varumärket. Vi är ett ungt och dynamiskt bolag som med ödmjukhet vågar experimentera.” 

“Det är allt från nya materialval för våra produkter till den känsla vi vill att kunderna ska få genom hela köpprocessen – från första besöket på vår webbplats, när emballaget ligger i deras händer och när plaggen sitter på.”

Dock innebär detta arbetssätt förstås vissa kostnader till dess att man hittat det egna sättet, fortsätter hon.  

Vad har ni för fokus i år?

“Det här har varit ett år av omtag för oss. Vi fortsätter att fokusera på att utveckla vårt varumärke såväl internt som externt. Vi hade en relaunch i februari 2024 då vi under 2023 tog ett omtag kring alla våra steg. Vi gjorde om hela ledet – emballage, transport, leverantörer, produktion, hemsida, kundtjänst och design.”

“Fokuset för i år har därför varit att  fortsätta växa och att internt få alla bitarna på plats”, konstaterar hon. 

Vilka är era största utmaningar?

“Som många andra företag i branschen arbetar vi ständigt med att minska vår returgrad. Kunder köper ofta flera exemplar av samma vara hos oss och returnerar sedan en del av produkterna. Vi har testat på olika modeller som tall och petite, samt dubbelstorlekar det här året vilket vi tror har delvis varit uppskattat men även förvirrande.”

Idag följer 29.000 personer bolaget på Instagram, medan grundaren har 256.000 följare på plattformen – och kan därmed titulera sig en av landets största influencers.

Hur viktigt är sociala medier för bolaget för att nå ut till målgruppen?

“Vi började med annonsering för mindre än ett år sedan så det är någonting vi inte kan utvärdera riktigt än. Vi testar oss fram där men ser fina resultat redan. TikTok startade vi nu i augusti 2024”, säger hon.

Hon menar samtidigt att det är viktigt för bolaget att finnas på så många olika kanaler som möjligt och anpassa materialet till rätt plattform och målgrupp. 

“Vi har många trogna kunder men ser hur sociala medier har bidragit till många nya, vi släpper nya produkter relativt ofta vilket bidrar till en bra påminnelse för våra kunder.”

“Sociala medier är som alla vet väldigt viktigt för att kunna nå ut till sin målgrupp men vi märker att word of mouth och fysiska butiker även det drar till många nya kunder. Vi märker att det är nya tider och att man gärna vill gå i en fysisk butik och klämma och känna.”

Du har själv en stor följarskara på Instagram. Hur viktig är den för bolagets tillväxt?

“Sociala medier är såklart superviktigt för oss och självklart bidrar mina kanaler till bolagets tillväxt och kunder. Många har fått följa med mig på hela resan med Lis Bonne och jag tror att det syns tydligt hur genuint allt arbete bakom varumärket faktiskt är.”

“Dock så har det sedan start varit viktigt för mig att Lis Bonne Atelier ska kunna stå på egna ben och vara ett självständigt varumärke, oberoende av mig.”

Bolaget har, precis som flera av stora influencers egna satsningar, haft ögonen på sig. Under sommaren granskade Veckorevyn flera högprofilerade influencers e-handelsbolag utifrån vad de vill göra och vad de faktiskt gör inom hållbarhetsområdet. 

Gällande Lis Bonne Atelier saknades det, enligt granskningen, information om till exempel vad fabrikerna heter och vad arbetarna har för villkor och bolaget svarade inte på tidningens frågor. Mer om granskningen går att läsa här. 

Vad har du för kommentar kring det här?

“För att vara helt ärlig blev vi besvikna när denna artikel kom ut då vi aktivt jobbar och är väldigt stolta över vårt arbete inom hållbarhet, speciellt efter det stora omtag vi har gjort. Vi fick aldrig frågan från Veckorevyn under deras granskning utan såg artikeln när den väl var live. Vi kontaktade dem direkt efter att artikeln var publicerad och de har uppdaterat artikeln med våra svar. Tyvärr något för sent.”

När det kommer till varför bolaget valt att inte publicera information om vilka fabriker de använder är svaret enkelt, menar hon. 

“Vi har bara inte kommit till skott och vi vill göra det ordentligt med grundlig information om varje produkt. Våra samarbetspartners är fantastiska, och vi har besökt de flesta av fabrikerna, pratat med arbetarna, och sett till att de följer vår Code of Conduct. Vi är långt ifrån perfekta, men vi arbetar kontinuerligt för att förbättra våra processer och göra hållbara val.”

Intresserad av e-handel och vad som väntar i höst och 2025? Gör som branschledarna och säkra plats för dig och ditt team på E Com Day 2024 – begränsat antal platser och först till kvarn.

Läs mer