Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hon vill styra upp ditt liv – så går det för Linn Herbertssons Organista

Artikel bild
Linn Herbertsson, grundare Organista. Foto: Press/Montage

Packa rätt och minska stöket – Linn Herbertsson vill hjälpa kunderna att bringa ordning i vardagen. Nu har den forna influencern stängt 2023 – ett år med minskad omsättning men förbättrat resultat.

“Vi har inte jagat tillväxt till varje pris, utan siktar mot lönsamhet”.

Matilda Andersson

Matilda Andersson

matilda@breakit.se

Nyhetschef

Hon var en av Sveriges första riktiga influencers och bloggade bland annat på Isabella Löwengrips nätverk Spotlife. Men det var då.

Nu har det gått fyra år sedan Linn Herbertsson valde att lämna influencerlivet för att istället bli entreprenör och dra igång egna bolaget Organista. Hon har kvar en gedigen följarskara, drygt 23.000 följer henne på Instagram – men där är kontot numera låst.

Med Organista vill Linn Herbertsson styra upp andra människors vardag och resande. Bolaget tillverkar packpåsar, packkuber och andra produkter som kort sagt gör det lättare för kunder att hålla ordning. 

Bolaget byggdes först med eget kapital men 2021 tog hon in 5 miljoner i kapital från branschprofiler som eEquity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, Desenios vd Fredrik Palm och Lets Deal-grundaren Alexander Hars.

Men hur går det nu? Bokslutet för 2023 visar att omsättningen minskade från 5,5 miljoner 2022 till att istället landa på 3,8 miljoner i fjol. 

I ett mejl till Breakit skriver Linn Herbertsson att hon fick barn under 2023 vilket gjorde att bolaget varit en anställd kort under året – och att det är det som återspeglar sig i bokslutet.

Resultatet förbättrades från en förlust på 2,7 miljoner till en förlust på 872.000 kronor, vilka åtgärder har ni vidtagit?

“Det går hand i hand med att vi inte har jagat tillväxt till varje pris, utan siktar mot lönsamhet”, svarar hon.

Du har i tidigare intervjuer med Breakit berättat att ni, precis som många andra e-handlare, märkt av att det blivit tuffare att nå ut via sociala medier. Hur upplever du läget nu och hur ser er strategi ut kring marknadsföring?

“Jag skulle säga att det ser bra ut, vi har en fin ROAS (Return on Advertising Spend, Breakits anm.) och fokuserar mycket på fint content mot rätt målgrupp.”

Ni har hittills tagit in 5 miljoner kronor i riskkapital, kommer ni ta in mer?

“Det är mycket möjligt.”

Linn Herbertsson har tidigare pratat om planen på att ta Organista vidare ut i världen – och den resan har redan börjat.

“Redan i år så står försäljningen utomlands för 25 procent av den totala omsättningen så det är väldigt kul att se! Just nu testar vi flera olika marknader för att nästa år besluta vart vi ska lägga mest kraft”, skriver hon till Breakit.

Vad är främsta fokus för resten av 2024 och framåt?

“Just nu ligger vårt största fokus på en ny kollektion som lanseras under 2025.”

Intresserad av e-handel och vad som väntar i höst och 2025? Gör som branschledarna och säkra plats för dig och ditt team på E Com Day 2024 – begränsat antal platser och först till kvarn.

Läs mer