Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Tickital lyckades i Draknästet – men flera regioner har förbjudit appen

Artikel bild
Västtrafik, kollektivtrafik. Tickitals grundare Saliou Sall Conteh

Efter deltagandet i Draknästet – där Tickital hämtade in 1,5 miljoner – har biljettuthyrarbolaget haft flera möten med drakarna, enligt grundaren Saliou Sall Conteh.

I appen står det att den snart kommer att finnas i åtta nya regioner. Men från kollektivtrafiken har bolaget delvis mötts av motstånd.

“Tjänsten behöver vara utformad på ett sätt som inte missgynnar skattebetalarna”, är beskedet från Västtrafik.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

I Tickitals app kan användare hyra eller hyra ut biljetter i kollektivtrafiken, och på så sätt spara eller tjäna pengar. Bolaget får intäkter genom att ta ut en avgift om 23 procent av uthyrningspriset. 

Tickital, som då hette Tripier, gick till final i Blings och Breakits Shift under initiativets första år, 2021. 

Affärsidén, som presenterades av grundaren Saliou Sall Conteh i förra veckans Draknästet i SVT, fick tre av drakarna på fall. Backing Minds-grundaren Susanne Najafi, Storytels Jonas Tellander och Jurek-grundaren Shervin Razani gick tillsammans in med 1,5 miljoner kronor.

“Det kändes fantastiskt! Det var en bekräftelse på att vi skapat något som inte bara jag och mitt team tror på, utan även investerare med stor erfarenhet”, säger Saliou Sall Conteh i ett mejl till Breakit. 

Vill ta in 5 miljoner 

Efter programmet har Tickital haft flera möten med drakarna och bolaget har också fått kontakt med fler intresserade investerare, enligt Saliou Sall Conteh. 

“Vår plan är att ta in 5 miljoner kronor. Dessutom har vi fått tusentals nya användare och ser en kontinuerlig tillväxt. Vi fokuserar nu på att expandera och vidareutveckla plattformen för att göra den enklare och säkrare för våra användare”, säger grundaren.

I dag går det att hyra ut biljetter i Tickitals app i nio regioner. I skrivande stund finns biljetter tillgängliga i fyra av dem. Men kollektivtrafiken har inte alltid tagit emot bolagets idé med öppna armar. 

För att bolaget ska kunna erbjuda sin tjänst i en region krävs det att kollektivtrafikbolaget där har digitala biljetter – och att dessa går att låna ut. 

I appen står att det “snart” kommer gå att hyra ut biljetter i ytterligare nio regioner. 

Flera regioner förbjuder uthyrning 

Något som inte togs upp i Draknästet är att flera regionala kollektivtrafikbolag vill stoppa Tickitals verksamhet, något som även Göteborgs-Posten rapporterat om.

Breakit har ställt frågor till de nio regioner där appen finns tillgänglig i dag – åtta har svarat. 

Västtrafik, Skånetrafiken, Hallandstrafiken och Kalmar länstrafik har ändrat sina regler för att stoppa uthyrning av biljetter. 

Hos Västtrafik skedde det redan 2022, vilket GP kunde visa i en granskning. 

“Vi har byggt en digital tjänst som gör att man kan låna ut sitt periodkort till vänner och bekanta precis som man förr kunde ge sitt fysiska kort till en vän. Vi har inte byggt en tjänst som har som syfte att företag skall nyttja för att tillförskaffa sig skattepengar. Vill företag ha möjlighet att distribuera Skånetrafikens biljetter har vi andra bra metoder för detta”, säger Niklas Sandgren, enhetschef på Skånetrafiken, i ett mejl. 

Hyrs Skånetrafikens biljetter ut mot ekonomisk ersättning kommer de att spärras. På samma sätt fungerar det i Hallandstrafiken och Västtrafik. 

Bolaget X-trafik i region Gävleborg är en av de regioner där det inte finns några regler mot uthyrning. 

“Vi har inget förbud mot att man hyr ut sin biljett men eftersom utlånad biljett inte skickas tillbaka till ägaren automatiskt finns det risk att den som hyr/lånar den inte skickar tillbaka den. Just nu har vi inga tankar på åtgärder gentemot Tickital, men vi följer utvecklingen och ser om vi framöver behöver se över de villkor vi har i dag”, säger Therese Nilsson, enhetschef för kund och försäljning på X-trafik. 

“Tagit stora steg i att bygga förtroende” 

I början av 2023 träffade Breakit Tickitals grundare Saliou Sall Conteh och frågade då om motståndet från kollektivtrafiken. Då uppgav han att fokus var att bygga förtroende “och skapa värde” för alla parter.

Hur har ni lyckats med det? 

“Vi har tagit stora steg i att bygga förtroende, både hos användare och kollektivtrafikbolag. Det handlar om att visa att vår tjänst kan komplettera deras erbjudande och bidra till ökat resande. Vi har haft positiva dialoger med flera kollektivtrafikbolag och fortsätter arbeta för att alla parter ska se värdet i vår lösning, de har bland annat erbjudit oss ett avtalsförslag om att vara återförsäljare av Västtrafiks biljetter i vår app”.

När Breakit pratade med Västtrafik förra året uppgav pressavdelningen att deras problem med Tickitals app är att företaget tjänar pengar på skattemedel. Argumentationen är ungefär densamma i dag. 

“Vi är alltid intresserade av nya idéer som gör att fler reser hållbart, men Tickitals affärsmodell går ut på att det blir mindre pengar till kollektivtrafiken och att medel som är avsedda för kollektivtrafiken istället går till vinst för dem. Tjänsten behöver vara utformad på ett sätt som inte missgynnar skattebetalarna”, säger Kristian Lans, presskommunikatör, via mejl. 

Enligt Saliou Sall Conteh är Tickitals mål att “förbättra, inte motarbeta” systemet och han vänder sig mot att det vore fel att bolaget tjänar pengar. 

“Vi måste finansiera utvecklingen av appen, och vi har hittills gått med förlust. Istället för att tala om skattepengar, bör vi lyfta fördelarna Tickital medför, både för samhället och klimatet”, säger grundaren.

Flera regioner spärrar nu biljetter om de hyrs ut. Hur påverkar det er? 

“Det vi har gjort med Tickital är att fånga upp ett redan existerande beteende och göra det säkrare och bättre, till fördel för alla. Vår tjänst handlar inte om att minska intäkter, utan om att fler ska välja kollektivtrafik genom att göra den mer flexibel och prisvärd. Vi vill inte arbeta emot systemet, utan snarare förbättra det och göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för alla. Som med Rosa Parks visar historien att vissa förändringar kräver att vi ifrågasätter gamla regler för att skapa ett bättre system för alla”, säger Saliou Sall Conteh. 

Läs mer