Sök ikon

Mellanår för horsetech-bolaget – fortsätter bygga community online

Artikel bild
Equestrian Stockholms grundare Johanna von Sydow. Foto: Press/Montage

Horsetech-bolaget Equestrian Stockholm fortsätter satsa på att bygga ett community online för att nå ut till kunder.

I bokslutet för 2023 titulerar sig bolaget som det “största ridklädesmärket i världen på Instagram”.

Ekonomiskt blev det ett mellanår. Omsättningen rullar på, men resultatet är lägre än föregående år.

Martina Karpmyr

Martina Karpmyr

martina@breakit.se

Reporter

Johanna von Sydows horsetech-bolag Equestrian Stockholm har i dag 460.000 följare på Instagram. 

Det kan jämföras med de två svenska konkurrenterna Maya Delorez, som har 226.000 följare, och PS of Sweden, som har 302.000 följare på plattformen.  

I bokslutet för 2023 skriver bolaget att de lyckats bygga upp ett “starkt community” online. Under året har de gjort samarbeten med “internationella ridsportprofiler”, lyfter bolaget i bokslutet. 

Equestrian Stockholm har bland annat gjort flera samarbeten med rid-influencern och proffsryttaren Matt Harnacke

Enligt bolaget är de i dag det “största ridklädesmärket i världen” på Instagram och det “största europeiska ridklädesmärket” på Tiktok. 

Equestrian Stockholm grundades 2015 av Johanna von Sydow och ägs i dag av henne, Bertil Ingelsson och Priveq Investment. Bolaget säljer ridkläder och tillbehör – både på den egna hemsidan, på mässor och evenemang och genom återförsäljare. 

Horsetech har vuxit sig stort i Sverige och i april analyserade Breakit 24 bolag, bland andra Equestrian Stockholm, i en stor kartläggning av branschen. 

Eftersom bolaget frångått att rapportera brutna räkenskapsår sträckte sig det förra bokslutet från mitten av 2021 till 2022. Omsättningen landade för dessa 18 månader på 188 miljoner kronor och vinsten på 6,1 miljoner kronor.

Under helåret 2023 omsatte Equestrian Stockholm 112 miljoner kronor – vinsten blev lägre jämfört med det föregående räkenskapsåret 2022 och landade på drygt 800.000 kronor. 

I bokslutet skriver bolaget att de “trots världsläget och nedgången i den globala e-handeln” har försäljningen av ridkläder och tillbehör på den egna hemsidan ökat, jämfört med föregående år. 

“Framförallt har den amerikanska marknaden vuxit och därmed befäst sin roll som bolagets största marknad”. 

Även om försäljningen till återförsäljare också har ökat jämfört med 2022, så gick det under året 2023 lite trögare vad gällde dessa beställningar. 

“Till följd av allmänt ökade kostnader inom ridsport samt stora innestående lager hos återförsäljarna har dock dessa varit försiktigare med sina varuinköp, vilket medför lägre snittordervärden”, skriver bolaget. 

Läs mer: 24 heta horsetech-bolag – utmanarna som vill revolutionera hela miljardbranschen

MISSA INTE! Den 19 september är Breakits event E-com Day tillbaka! Hur agerar branschens ledare inför e-handelns stora comeback? På E-com Day samlas ledande entreprenörer, ledare och investerare från den nordiska e-handelsmarknaden för att djupdyka i strategier och fokusområden för 2024. Läs mer och säkra din plats här.

Läs mer