Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Rapunzel tappar tillväxt – lågkonjunkturen sänke för löshåret

Artikel bild

Knappt har Rapunzel hämtat sig från covid innan nästa slag kommer. Lågkonjunkturen slår mot bolaget vars fokus ligger på att ge håret det lilla extra.

Den pinfärska årsredovisningen visar att försäljningen backar något – och att förlusten går åt motsatt håll.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Rapunzel of Sweden är e-handelsbolaget som visat att det går att bygga en succé på löshår i Sverige. Bolaget startades upp av Ida Backlund, som sedan dess gått vidare till sitt livsstils- och bostadskoncept Japandi i Marbella, efter att ha ”jobbat dygnet runt i 8 år”. Förra året fick bolaget, som nu både säljer skönhetsprodukter och tjänster, en ny vd när träningsmärket Strongers tidigare vd Annika Rantala tog över efter Jenny Hansell

Rapunzel of Sweden AB har haft det lite upp och ner de senaste åren. Både 2019 och 2020 redovisade bolaget förluster. Stora utvecklingskostnader tyngde resultatet samtidigt som pandemin slog undan benen för bolag som satsade på det lilla extra inför fest. Åren efter vände bolaget tillbaka till svarta siffror

Den dåvarande vd:n Jenny Hansell förklarade vändningen med nya produktsläpp och smart och snabb orderläggning i en tid när det rådde ett rätt besvärligt läge på den globala fraktmarknaden. 

Det för oss vidare till den färska årsredovisningen från Rapunzel. Och vi tar en titt på koncernmoderbolaget, Rapunzel of Sweden Holding. Till skillnad från dotterbolaget så har förlusterna bitit sig fast de senaste åren i koncernmodern. Det nya bokslutet är inget undantag. 2023 så minskade omsättningen med nästan 10 miljoner till 160 miljoner kronor medan förlusten efter finansiella poster ökade med ett par miljoner till 11,5 miljoner kronor. 

I bokslutet så skriver Rapunzel att lågkonjunkturen i Sverige haft en negativ påverkan på tillväxten. Vidare så pekar e-handeln på valutarisker eftersom den importerar och säljer varor i utländsk valuta. 

Det framkommer också att Rapunzel ska öka försäljningen genom att göra en större push på den tyska marknaden och återhämta försäljningen i Sverige. 

”Strategin är även att expandera på nya marknader, med fokus på Nederländerna.”

Rapunzels holdingbolag ägs av ett 20-tal investerare där Valedo är största ägare med 72 procent av aktierna. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer