De senaste åren har det dykt upp en ny trend på e-handelshimmeln: Dupes.
Dupes kan bäst beskrivas som billigare kopior av kända förlagor. Det är vanligt förekommande inom skönhetsbranschen och parfymeri och det finns konton dedikerade till att hitta dupes på sociala medier-plattformar som Tiktok. Det finns också bolag som helt och hållet specialiserar sig på att tillverka dupes.
Men nu är det över. Åtminstone på Amazon. Bolaget skriver att i samband med en policyuppdatering för EU och Storbritannien förbjuds försäljningen av vissa dupes.
”Uppdateringen innebär att produktposter med doftliknande parfymer som refererar till, imiterar eller reproducerar en parfym eller doft från originalmärket förbjuds”, skriver Amazon.
Ändringen är gjord för att följa EU:s varumärkesbestämmelser. Men var gränsen för en allt för lik doft går återstår att se. Så här skriver Amazon:
“Om en produktpost för en doft refererar till eller imiterar doften av en ursprunglig märkesdoft kan den komma att inaktiveras.”
Nyligen intervjuade Breakit mor- och dotter-duon bakom sajten dupes.se, en e-handel som säljer parfymer. Läs intervjun här.
Dupes.se är inte ensamma om idén i Sverige. Även e-handlaren Essnce säljer parfymer som är “inspirerade” av dyrare varumärken. Grundaren till bolaget, Jonna Gustafsson, fick i sin tur idén till företaget när hon såg på sociala medier att en snarlik produkt såldes i USA.
Det finns alltså flera aktörer som ägnar sig åt samma affärsidé.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.