För Breakits eventchef Johanna Friberg fanns inga tveksamheter kring att ta sig an rollen som pantansvarig på sin arbetsplats. På Breakit strävar alla efter att göra det de kan för att bidra till ett hållbart samhälle och ett bättre klimat.
För flera år sedan grundade Breakit initiativet Impact Challenge, där företag kunde delta och tillsammans jobba mot olika klimat- och hållbarhetsmål. Det finns också en policy hos Breakit att alltid välja mer klimatsmarta alternativ när det kommer till arbetsrelaterade resor och mat på Breakits olika nätverksträffar och event. För att nämna några insatser.
”För oss är det självklart att göra det vi kan för klimatet och förhoppningsvis inspirera andra att göra detsamma. Därför känner jag mig både glad och stolt över min nya roll som pantansvarig – eller 'Head of pant', som jag numera brukar kallas på jobbet”, säger Johanna Friberg.
Optimera rutinerna
Just nu ligger Johanna Fribergs fokus på att se över pantrutinerna på kontoret, hur processerna kan optimeras och att rutinen ska resultera i så många positiva effekter som möjligt.
”Jag går igenom allt från hur vi på ett enkelt och glädjefyllt sätt kan samla in panten till hur pengarna som den ger kommer till bäst nytta.”
Det kan bli ett pantbonussystem för alla Breakers
Pantinsamlingen hos Breakit sker idag i en vanlig soptunna dedikerad för pant, vilket eventchefen nu tittar på en ny lösning för.
”Jag vill att pantinsamlingen ska vara på en central plats på kontoret, och att den såklart ska få en snygg inramning. Just nu ser jag över lösningen att specialdesigna insamlingskärl via Pantamera som sedan skulle få en smart – kanske lite oväntad – placering på kontoret. Det kan bli ett pantbonussystem för alla Breakers, alltså Breakitmedarbetare, också.”
Johanna Friberg tittar nu på specialdesignade insamlingskärl och smidiga processer kring panthanteringen på Breakit.
Dags att se över panthanteringen på din arbetsplats? Läs om olika smarta lösningar här!
Vinster som gynnar många
När det kommer till förtjänsten av panten överväger Johanna Friberg om vinsten exempelvis ska gå till en närliggande förening eller till någon välgörenhetsorganisation.
”Det finns flera bra alternativ. Väljer vi att gynna föreningslivet kan vi låta en förening komma och hämta panten hos oss. Ett annat alternativ är att vi själva tar panten till en Pantamera Express-station där det går att tömma hela säckar med burkar och PET-flaskor på en och samma gång. Där kan vi sedan välja att donera pengarna till antingen en ansluten förening eller till en välgörenhetsorganisation, vilket också skulle vara ett bra alternativ för oss.”
Det är lätt att ryckas med
Att jobbet som pantansvarig ger många positiva ringar på vattnet och dessutom går i linje med Breakits grundläggande värderingar har gjort att eventchefen fått tänka till kring sina prioriteringar på senaste.
”Jag ska ju faktiskt primärt säkerställa att vi skapar de bästa eventen inom vår nisch. Men det är lätt att ryckas med när man får ett så viktigt extra ansvarsområde”, avslutar Johanna Friberg.
Behöver ni ta ett omtag om panten på din arbetsplats? Läs mer om de nya reglerna och vad det finns för smarta lösningar för er panthantering här!