Det finns prishöjningar och så finns det prishöjningar. Det populära redigerings- och designprogrammet Canva har precis höjt priserna med upp emot 300 procent för sin grupp-prenumeration. Det skriver bland annat Fortune.
Det australiska bolaget motiverar den plötsliga höjningen med att det lagt till nya funktioner, bland annat nya AI-drivna verktyg.
”Vårt ursprungliga pris reflekterar det tidiga stadiet av vår produkt och har varit oförändrat de senaste fyra åren. Vi uppdaterar nu priserna för kunder med den här äldre betalplanen för att det ska reflektera vår utökade produktupplevelse”, säger en talesperson för Canva till Fortune.
Det ser ut att bli ett rejält tillskott i kassan för grundaren Melanie Perkins bolag. I januari förra året hade bolaget 170 miljoner månatliga kunder, varav en gren är gruppabonnemang.
Grundaren har för övrigt inte velat kommentera spekulationerna om att en börsnotering ska vara på gång.
”Att vara privata låter oss fortsätta karva ut exakt vilka vi är och vad vi gör”, har hon tidigare sagt.
Vill du läsa hur allting startade med Canva – och hur grundaren fick nej av 100 riskkapitalbolag – läs mer här.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.