Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Techbolag uppmanas stoppa skärmtid för småbarn – grundaren: “Gynnar oss”

Artikel bild

Noll timmar. Så mycket ska småbarn titta på skärmar, enligt de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Tvååringar till tonåringar får också skarpa gränser.

Myndigheten vänder sig nu till svenska techbolag och ställer krav.

Hos Zcooly med mattespel för stora barn och kompisspel för de små välkomnas kravet:

”Det kommer inte gå att ta bort den nu”, säger grundaren om skärmtid.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

I början av sommaren gjorde Breakit en stor enkät med svenska techföräldrar om hur de tänker kring skärmtid (läs hur de resonerar här). Nu är ämnet högaktuellt igen.  

Folkhälsomyndigheten presenterade i veckan sina rekommendationer för barn och skärmtid. Bakgrunden är att forskning visar att skärmarna har negativ inverkan på barns hälsa och utveckling. För den som missat så kommer här en snabb sammanfattning av de nya tumreglerna: 

Barn i åldrarna 0 till 24 månader ska inte se på skärm alls. Tvååringar till femåringar, det vill säga förskolegänget, ska max se en timme per dag. Sedan stegrar det per ålderskategori till tonåringarna som allra mest bör sitta och mobilscrolla tre timmar per dag.

Vuxna uppmanas också se över sina mobilvanor i relation till sina barn. 

Grundaren välkomnar

Den (för många föräldrar) beska medicinen serveras med ett krav riktat till svenska techbolag. Det kan summeras till: Agera för barnens bästa. 

”Vi ser vad de håller på med att de bygger in den här typen av saker som infinite scroll och andra typer av belöningar som lurar hjärnan in i sina produkter för att unga människor ska konsumera så mycket som möjligt och i praktiken bli konsumerade av de här apparna”, sa socialminister Jakob Forssmed (KD) till P3 Nyheter i samband med presentationen i måndags.

Breakit ringde upp edtech-bolaget Zcoolys vd och grundare Jonathan Wadström för att se hur beskedet landat. 

Göteborgsbaserade Zcooly erbjuder mattespel i skolåldern och förvärvade för ett tag sedan konceptet Peppy Pals som riktar sig mot åldersgruppen 2-8 år som ska lära de små att vara bra kompisar. Nyligen tog bolaget in 10 miljoner kronor för att expandera.

Jonathan Wadström säger att han tror att skärmtid är här för att stanna.

”Det kommer inte gå att ta bort den nu”, menar han. 

Vd:n vill snarare skilja på det som är bra och dåligt på marknaden, även om Folkhälsomyndigheten oavsett innehåll vill begränsa tiden av hälsoskäl. Han välkomnar myndighetens besked.

”Jag tycker att det är sunt att det finns lite rekommendationer. Det är viktigt att man använder skärmtiden rätt”, säger han.

”Kommer gynna oss”

Zcooly-vd:n menar å sin sida att det handlar om att hitta en balans mellan det digitala och det fysiska. Han säger att Peppy Pals, för den yngre målgruppen, är ett helt koncept som uppmuntrar fysisk lek till exempel med leksaker.

”Det är inte bara skärm.”

Folkhälsomyndighetens rekommendationer innebär ju också att konkurrensen hårdnar när det blir mindre tid att tävla om. Hur tänker ni kring det?

”Min uppfattning är att föräldrar rekommenderas att styra skärmtiden mer och vi ger dem  möjlighet att välja våra tjänster som tagits fram av forskare och lärare. Det handlar om EQ och känslor för de yngre barnen och matte för de lite äldre.”

Så det kan gynna Zcooly med begränsad skärmtid?

”Ja, det kommer att gynna oss.”

Vad säger du om Folkhälsomyndighetens krav på techbolagen, att de ska säkerställa att barnen inte tittar för mycket på skärm?

”Vi kan absolut göra mer”, säger Jonathan Wadström. 

”Vi kan trycka på det här med meningsfull skärmtid ännu mer och trycka på balansen med fysisk aktivitet.”

I det senast kända räkenskapsåret för 2022 omsatte Zcooly 6,4 miljoner kronor med en förlust på det dubbla, 12,8 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer