Sök ikon

Lyxiga guldskal till kändisarna – så går det i lågkonjukturen

Artikel bild
Foto: Ayale Omarali (bilden på Puia Shamsossadati). Till vänster: Lionel Messi. Foto: TT. Till höger: Pressbilder från Golden Concept

I tuffare tider tappar Golden Concept en liten del av både omsättningen och vinsten.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Länge var Malmö-baserade Golden Concept riktiga doldisar på den svenska startup-scenen. Men med grundaren och vd:n Puia Shamsossadati i spetsen har bolaget vuxit snabbt med god (ibland extremt god) lönsamhet sedan de drog igång 2015. 

Sedan starten har de specialiserat sig på olika sorters tillbehör i guld, där målgruppen är kändisar och rika.

Första produkten var ett mobilskal i guld. Tack vare tidiga delningar från fotbollsspelare som Cristiano Ronaldo, Lionel Messi och Neymar fick bolaget ordentlig fart, vilket Puia Shamsossadati berättat om tidigare.

Produkten som de säljer mest av idag är ett slags exklusivt hölje av guld som kunden stoppar in sin Apple Watch i.

Även rika köper mindre

2022 landade intäkterna på 81 miljoner kronor, med en rörelsevinst på 22 miljoner. 

Nu har Breakit tagit del av bolagets bokslut för 2023, som visar på en liten minskning i intäkterna till 76 miljoner kronor. Samtidigt är lönsamheten fortsatt god, även om rörelsevinsten också backade till 16 miljoner kronor. 

"Året 2023 har varit ett år av betydande utveckling för Golden Concept AB, trots utmaningar i den globala ekonomin som resulterat i betydligt svagare köpkraft. Företaget har dock framgångsrikt navigerat genom dessa tider och fortsatt att stärka sin marknadsposition”, skriver bolaget i bokslutet.

Redan i en intervju förra året grundaren öppen med att lågkonjunkturen påverkade bolaget negativt.

Strategin är att hålla ut i lågkonjunkturen, för att sen kunna växla upp när ekonomin vänder uppåt.

“Våra produkter är inte ‘need to have’, det är färre som prioriterar ett nytt skal till sin klocka när värdet på ens investeringar faller. När det vänder har vi hunnit testa nya produkter och kommer vara väl förberedda för att växa igen”, sa han då. 

Bolaget delade ut 5 miljoner kronor efter fjolåret. Största ägare är Puia Shamsossadati själv, med 60 procent av aktierna. 

LÄS MER: Kändisfavoriten Golden Concept täljer guld på flashiga produkter – så har Puia Shamsossadati byggt sitt lyxmärke: "Fake it ‘till you make it"

Läs mer