Har du någon gång varit på väg hem efter en kanske lite väl trevlig kväll, där både det ena och det andra glaset tömts, och känt att en elsparkcykel är det bästa färdmedlet hem?
Då är du nog inte ensam.
Så många som en av tre tre elsparkcyklister i Sverige har kört berusade, enligt en under som gjorts av Demoskop. Låter det farligt? Ja, kanske vissa skulle säga. Det är kanske därför det endast är två länder i EU – Sverige och Finland – som inte har reglerat alkoholnivåerna för elsparkcyklar, skriver Dagens industri.
Men det kan det snart bli ändring på. Finland planerar nämligen att införa en promillegräns, vilket i sin tur skulle innebära att polisen kan utföra drog-och alkoholtester av elsparkcyklister, skriver tidningen.
”0,5 verkar vara en rimlig nivå. Vi har trots allt länder med strängare och mildare lagar. Detta skulle vara ett slags medelvärde”, säger Finlands Transport- och kommunikationsminister Lulu Ranne till tidningen Helsingin Sanomat, skriver Dagens industri.
Finlands planer har även väckt liv i diskussionen i Sverige.
”Sverige bör nu följa sina nordiska grannars exempel och införa en tydlig promillegräns för samtliga dessa trafikslag. Detta skulle inte bara ge polisen bättre verktyg för att bekämpa alkohol i trafiken, utan också sända en tydlig signal till samhället om att alkohol och trafik aldrig hör ihop”, säger Dan Nerén, policychef på Tier.
Men det finns redan undantag i Sverige.
För lite mer än ett år sedan rapporterade media om att trafikanter körde elsparkcykel berusad – och blev av med körkortet samt fick böter som följd. En kvinna fick då böter på 18.000 kronor och en man på 28.000 kronor.
En elsparkcykel räknas vanligen som cykel men då får den inte ha en motoreffekt på över 250 watt. När polisen undersökte elsparkcyklarna upptäckte de att de hade en kapacitet på över 1.000 watt. De anses därför inte vara en elsparkcykel utan en moped och det innebär att paret var skyldiga till rattfylleri.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.