Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Grundaren sålde och PS of Sweden gjorde tung förlust – nu tar Madeleine Munkhammar över som ny vd

Artikel bild
Madeleine Munkhammar tar över vd-posten i PS of Sweden. Foto:Press/TT

Med erfarenhet från Nelly och H&M tar nu Madeleine Munkhammar klivet upp i horsetech-utmanaren PS of Sweden.

Hon kliver in efter att grundaren sålt allt och PS of Sweden gjort ett förlustår. Nu ska hon leda bolaget i en allt mer konkurrensutsatt bransch.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det händer saker i horsetech-Sverige, en av hetaste nischerna inom den svenska e-handeln. 

Marknadschefen Madeleine Munkhammar tar klivet upp och tar över vd-posten i e-handlaren PS of Sweden. Hon ersätter Per Eriksson som lämnar bolaget. 

Madeleine Munkhammar kan vid det här laget närmast titulera sig som en e-handelsveteran. Hon var tidigare marknadschef på Nelly och har också arbetat på Monki och H&M. 

Den nya vd:n tar över posten året efter att PS of Sweden uppvisat tunga förluster. Under räkenskapsåret som slutade i mars 2023 så omsatte bolaget, som säljer allt från ridkläder till täcken och tränsar online, 95 miljoner och gjorde en förlust på 44 miljoner. 

“Vi har haft ett tufft år med en trög marknad och för stora varulager som vi tagit oss an under det gångna året men anser oss nu ha fått god kontroll på verksamheten vilket också syns i siffrorna under det första halvåret i år”, kommenterade dåvarande vd Per Eriksson i en intervju med Breakit.

Han tog över när e-handelsprofilen Karin Bjärle sålde sin skapelse till Eequity. Hennes sista tid nådde PS of Sweden för första gången 100 miljoner i omsättning – men också för första gången förlust. 

För Madeleine Munkhammar var det självklart att tacka ja. Det skriver hon i svar till Breakit.

"Jag är verkligen stolt och entusiastisk över att få leda PS of Sweden in i nästa fas av vår tillväxt. Det är en spännande tid för bolaget, och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med vårt nya starka team som jag har varit med att bygga upp och att fortsätta bygga på den starka grund som vi nu har lagt."

Vad kommer vara ditt främsta fokus i år?

"Mitt första fokus är att vara delaktig i den nyemission som vi nu startat, vi behöver få in nytt kapital för att kunna ta varumärket och tillväxten till nästa nivå", avslöjar Madeleine Munkhammar.

"Utöver det kommer mitt fokus kommer att vara att leda bolaget genom den fortsatta tillväxtfasen med ett starkt fokus på lönsamhet, kundnöjdhet, innovation och effektivitet. Jag vill säkerställa att vi fortsätter att vara en ledande aktör på marknaden och att vi tar vara på alla möjligheter för att växa både lokalt och internationellt."

Räkenskapsåret som avslutades 2023 drogs med djupa förluster? Hur har det gått sedan dess?

"Det stämmer att vi har haft utmanande år, men det beror på att vi har genomfört en omfattande omstrukturering av bolaget för att skapa en starkare grund för framtiden. Vi har nu en affärsmodell som är bättre anpassad för lönsam tillväxt och internationell expansion. Mitt fokus kommer att vara att kapitalisera på dessa förändringar och säkerställa att vi snabbt ser positiva resultat av det arbete som har gjorts."

Det är ingen fråga om att horsetech är hett. Konkurrensen har aldrig varit hårdare med e-handelssuccér som Maya Dolorez och Ridesum. I våras kartlade Breakit branschen. Här kan du läsa om de 24 hetaste bolagen inom horse tech.

Hur tänker PS of Sweden sticka ut och vara ledande?

"PS of Sweden har en unik position på marknaden med våra marknadsledande anatomiska träns vilket gör att vi i dagsläget inte har några problem att attrahera de bästa ryttarna i världen. Vi har precis omsignerat Henrik von Eckermann och vi har även signerat Nick Haness som är rankad nummer ett i USA inom deras största disciplin Hunter Jumping som tackat nej till samarbete med våra konkurrenter. Vårt varumärke kombinerat med vår starka produktportfölj gör att jag inte känner någon oro för detta", svarar Madeleine Munkhammar. 

Du har stor erfarenhet av att jobba inom e-handel, hur ser du på den svenska e-handelsmarknaden just nu?

"Den svenska e-handelsmarknaden har ju varit svag ett tag på grund av det ekonomiska läget men givet att räntorna nu går ner så tror jag köpkraften kommer att komma tillbaka och givet den underliggande trenden för e-handel som växer som kanal så tror jag på en mycket positiv utveckling framöver."

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer