Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

UGC Butiken vill få fler “vanliga människor” att synas i flödet – och göra billigare reklam än influencers: “Genuint innehåll”

Artikel bild
Matilda Allan, grundare av UGC Butiken. Foto: Press/Montage

När Matilda Allan växte upp utsattes hon för mobbning och utanförskap, på grund av att hon är född med bara en hand. Men på Tiktok fick hon i vuxen ålder ett helt annat bemötande – och en snabbt växande följarskara.

Med det egna bolaget UGC Butiken vill hon att fler “vanliga människor” ska få chansen att tjäna pengar på innehåll i sociala kanaler – och skapa billigare och mer transparenta alternativ till influencer-reklam.

“Influencers och den marknadsföring de jobbar med har utvecklats mycket under åren, men i många fall har autenticiteten försvunnit”, säger grundaren i en intervju med Breakit.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

När Matilda Allan svarar i telefon sitter hon på ett fik i Stockholm. Hon har bänkat sig på uteserveringen med en kopp kaffe, medan hon genom sin laptop driver bolaget UGC Butiken – en uppstickare som vill hjälpa bolag att nå ut till fler. 

“Det är viktigt för mig att alla människor, oavsett bakgrund eller utseende, ska kunna skapa innehåll och synas i sociala kanaler”, säger Matilda Allan till Breakit. 

Att så är fallet är inte så konstigt, menar hon.  

Under 2020 växte hennes intresse för Tiktok. Hon skapade en egen kanal som snabbt fick genomslag. Men hon nådde inte ut med vilket budskap som helst. 

“Jag föddes med dysmeli, vilket i mitt fall innebär att jag föddes med bara en hand. Det gjorde att jag under min uppväxt blev väldigt mobbad och utsatt.”

Men på Tiktok blev bemötandet helt annorlunda mot vad hon upplevt som barn.

“När jag gjorde innehåll där jag berättade om allt det här var det väldigt många som tyckte att jag var unik och jag fick uppmuntran och frågor.”

Idag har hennes kanal på plattformen 200.000 följare. 

Responsen, som hon beskriver som överväldigande, fick henne att förstå plattformens kraft, och hur kanalen – om det gjordes på rätt sätt – skulle kunna användas för att sprida olika företags budskap. 

“Jag insåg samtidigt att det fanns ett otroligt stort behov av contet. De senaste 10 åren har många företag börjat använda sig av influencers, men det är dyrt och influencers riktar sig endast mot sina egna följare. Med hjälp av vanliga människor på Tiktok skulle man kunna bredda sig ännu mer, och samtidigt bli mer inkluderande i marknadsföring och det är dessutom mycket billigare”, säger Matilda Allan. 

2022 grundade hon bolaget UGC Butiken, där UGC står för, precis som det etablerade begreppet, user generated content, eller användargenererat innehåll. Mer om bolagets siffror i kronor och ören kommer vi till. Bland kunderna finns bland annat Dinpsykolog.se, Asus och H&M:s satsning Afound (som nu är på väg att läggas ned).

“Influencers och den marknadsföring de jobbar med har utvecklats mycket under åren, men i många fall har autenticiteten försvunnit. Att som företag istället använda innehåll som är skapat av vanliga personer som verkligen använt produkten skapar ett helt annat förtroende”, säger grundaren.

“Det gör också att alla människor kan inkluderas i marknadsföring, och inte bara influencers. I och med att jag själv har upplevt utanförskap vill jag ge alla chansen att skapa och tjäna pengar på innehåll.” 

Så här fungerar det. 

När ett bolag vill nå ut med hjälp av UGC Butiken får det först fylla i sina önskemål, såsom antalet videos, typ av kreatörer och andra detaljer i en kalkylator, som ger bolaget en prislapp på innehållet. 

UGC Butiken kontaktar därefter några av de över 800 olika kreatörer som de samarbetar med, som testar produkterna i fråga och därefter skapar innehåll för bolagets kanaler. Kreatörerna är alltså varken influencers eller microinfluencers, utan vad Matilda Allan kallar för “helt vanliga människor” utan någon större följarskara som vill skapa innehåll. 

“Våra kreatörer ska inte skådespela och hajpa upp produkter som influencers ibland gör, utan de är vanliga människor som berättar om sina ärliga upplevelser av olika produkter. Man kan jämför det med Trustpilot, fast med kreatörer.”

"Materialet kan också optimeras och nå en ännu större räckvidd, jämfört om man använder influencers eller microinfluencers egna kanaler, i och med att det både är kreatörerna och företagen som sprider innehållet.”

Vad händer om kreatörer inte tycker om produkten som de ska marknadsföra?

“Det viktigaste för oss är ärlighet. Vi kommer aldrig att koppla samman ett varumärke med en kreatör som inte använder produkten eller har ett behov av den. Om kreatören inte står för eller uppskattar produkten, har de full frihet att avbryta projektet. Vi skulle aldrig tvinga någon att säga något positivt om en produkt om de inte tycker om den. I våra avtal har vi också en överenskommelse om att man inte får ge en falsk recension av produkten.”

Du sa tidigare att det är billigare för företag att jobba med era kreatörer än med influencers. Finns det inte en risk att man pressar ner priserna för mycket, om man väljer att lägga sig i en lägre prisklass?

“Man behöver vara realistisk. En UGC-kreatör ska ta betalt och välja de priser som den anser att jobbet är värt. Det handlar inte om att ge en UGC-kreatör för lite betalt, utan erbjuda en ersättning som jobbet är värt. Men jag ser ingen risk att priserna blir för låga”, säger Matilda Allan. 

Hur mycket kan en kreatör tjäna som mest och som minst genom er?

“Våra videor säljs till kunder för allt från 4500 kr upp till 11500 kr per video, beroende på uppdragets komplexitet och kundens specifika behov.” 

“Vi har ingen fast procentsats för hur intäkterna fördelas, eftersom varje projekt är unikt. Istället ser vi till att våra kreatörer får rättvis ersättning baserat på uppdragets omfattning.”

Bolaget grundades alltså 2022, och det första verksamhetsåret sträckte sig från slutet av året och genom hela 2023. När uppstickaren lade korten på bordet efter det första räkenskapsåret landade omsättningen på 2,7 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella poster på drygt 1 miljon kronor.

Men i år kommer resultatet vara desto blygsammare, enligt grundaren. 

“När jag startade var jag verkligen en hungrig entreprenör som ville framåt snabbt. Men verkligheten kom ikapp mig ganska fort och jag insåg att jag behövde ta ett steg tillbaka, bromsa lite, för att istället skapa ett stabilt bolag. Så vi kommer att växa lite långsammare nu för att det inte ska bli svajigt framöver.”

“I år har vi därför satsat mycket på att skapa stabilitet i bolaget och utveckla plattformen. Det är en investering så resultatet kommer att bli lägre än förra året, men vi landar inte på minus”, säger Matilda Allan. 

Omsättningen kommer inte heller att öka då bolaget har valt att prioritera att bygga företagets stabilitet, tillägger hon.

Hur har du finansierat verksamheten så här långt?

“Jag har inte stoppat in några pengar, utöver de 25.000 kronor som man måste ha i kassan när man registrerar ett bolag. Efter det har företaget växt organiskt."

Har ni några direkta konkurrenter som gör samma sak som er? Eller konkurrerar ni främst med influencers?

“Det har kommit några konkurrenter det senaste året, byråer som gör ungefär samma sak som vi. Men jag är inte orolig, för det är positivt med konkurrens. Vi är också trygga i att våra kunder alltid kommer att få ett genuint och transparent innehåll av oss och våra kreatörer.”

Intresserad av e-handel och vad som väntar i höst och 2025? Gör som branschledarna och säkra plats för dig och ditt team på E Com Day 2024 – begränsat antal platser och först till kvarn.

Läs mer