Många tillväxtbolag har en mer eller mindre tydlig plan för att någon gång gå internationellt. Befogat, om du frågar Kristina Kockum, expert på global tillväxt på Business Sweden och medgrundare av fintechbolaget Froda. Samtidigt understryker hon att man bör tänka till ett extra varv innan man gör slag i saken.
Här följer några av hennes viktigaste medskick när du står inför en internationell expansion:
1. Din nästa marknad kan vara din bästa marknad
"Bara för att du råkar ha startat ditt bolag i Sverige betyder det inte att det är den marknad som är rätt – eller bäst – för er. Men ännu viktigare, Sverige är en relativt liten marknad – det finns stora möjligheter utanför landets gränser.
Svenska bolag har dessutom gott anseende och förknippas med bland annat innovation och hållbarhet, vilket ligger för oss vid en internationell expansion."
2. Lågt hängande frukt är inte alltid värd att plocka
"Det kan verka enkelt att gå ut på marknader som du på något sätt har en koppling till, som att du behärskar språket eller att du har en bra kontakt där. Men antagligen hänger inte frukten riktigt så lågt som du tror, och kanske är potentialen på marknaden inte tillräckligt stor.
Du riskerar då att fastna i processer och aktiviteter som äter din tid. Det tar fokus från din befintliga affär, och framför allt är det på bekostnad av det ni kunnat nå om ni istället hade satsat på den marknad där ditt bolag har störst potential. Lägg krutet där."
3. Hitta rätt balans mellan opportunism och strategi
"Är verkligen den där trevliga killen från Silicon Valley du råkade sitta bredvid på flyget er guldbiljett till den amerikanska marknaden? Ledsen att regna på er parad, men troligtvis inte.
Har ni gjort det tankearbetet kan ni snabbare agera
Gör ett ordentligt grundjobb kring era prioriteringar; vart och vad vill ni med bolaget? Vad utgör en bra marknad för er? Vad utgör en bra partner? Har ni gjort det tankearbetet kan ni snabbare agera på, eller för den delen förkasta, möjligheter som dyker upp. Det bästa är ofta att reda ut nämnda frågor och själv proaktivt ta kontakt med lämpliga parter."
Nyfiken på att få veta mer om att skala upp internationellt? Anmäl dig till Breakit och Deels kostnadsfria webinar den 10 september!
4. Din skolengelska kommer inte ta dig hela vägen till USA-marknaden
"Det är klart att det är smidigt med kunder som pratar ett språk som du förstår, men språket är inte hela nyckeln till en marknad. Underskatta inte lokalkännedom om kultur, arbetssätt, försäljning och nätverk. Det gäller såväl USA som andra marknader.
På ett eller annat sätt kommer du troligtvis att behöva ta in lokal kompetens. Oavsett om det är via partners, i din egen organisation, lokalanställda eller konsulter."
5. Ny marknad innebär ny jakt på product market fit
"Glöm inte bort vad som gjorde er framgångsrika på hemmamarknaden, ni var besatta av er kund och dennes problem, och löste det bättre än befintliga aktörer.
Inför att ni går in på en ny marknad, ta höjd för att ni kan behöva göra anpassningar av produkt, erbjudande, kommunikation, organisation och arbetssätt. Se också till att en tillräckligt senior person är delaktig och aktiv i satsningen på er nya marknad, så att det finns mandat att genomföra de förändringar som krävs."
Vill du veta mer om hur du lyckas med att skala upp internationellt? Läs mer och anmäl dig här till Breakit och Deels webinar på temat!