De senaste åren har restauranger med fokus på hamburgare ploppat upp som svampar ur jorden i Sverige.
Tillväxten har varit snabb och det har periodvis verkat som om svenskarnas aptit på kött med bröd är omättlig.
Krogkedjan Brödernas är en av de stora aktörerna och beskriver själva tillväxtresan på följande vis:
“Brödernas har vuxit fram som ett starkt och framgångsrikt varumärke i branschen. Koncernen hade 77 rörelsedrivande restauranger per 31 december 2023, varav merparten har öppnats under 2021 och 2022. Två restauranger är lokaliserade i Spanien, övriga i Sverige”, skriver ledningen i bokslutet som precis kommit in till Bolagsverket.
Men nu kommer allt fler tecken på att marknaden är överetablerad.
Omsättningen i Brödernas-koncernen sjönk under 2023 till 615 miljoner kronor – ett tapp med ungefär 10 procent från föregående år.
Förlusten på sista raden blev 174 miljoner kronor – en negativ marginal på nästan 30 procent i en mogen nisch.
“Under rådande utmanande tider för branschen och med geopolitisk och ekonomisk oro, har fokus legat på omsättning och lönsamhet. Därav har styrelsen och ledningen gjort en översyn av samtliga restaurangenheter, och tolv enheter stängdes under 2023 för att bättre prioritera övriga enheter med större potential i nuläget”, skriver ledningen.
Ägare i Brödernas är grundarna samt riskkapitalbolaget Litorina.
I januari 2024 fick grundaren Joakim Wiklander lämna vd-posten. Ny högsta chef blev då Richard Forsshéll, som tidigare varit chef för Pizza Hut i Sverige.