Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Epicenter

Healthtechbolaget gjorde temporär satsning: ”Det var vår bästa månad någonsin”

Artikel bild
Louise Henriksson, PR- och kommunikationschef på Nutrilight.

Det krävs idag en del för att få sin e-handel att flyga. För att få affären att lyfta behövs mer än attraktiva produkter och en snygg paketering. Healthtechbolaget Nutrilight testade att komplettera sin e-handel med en tillfällig fysisk butik och mötesplats för kunderna, med ett resultat långt över förväntan.

Rödljusterapi har varit i ropet ett tag. Belysning som ska ge många av de goda hälsofördelarna som du annars får av solljus, som ökad energi, bättre hy, snabbare återhämtning och smärtlindring.

2022 gav sig svenska bolaget Nutrilight in i matchen och började sälja produkter för ljusterapi. Under uppstarten valde de att fokusera på onlineförsäljning och utbildning om produkterna och dess effekter.

”Det fanns fortfarande en stor okunskap om rödljusterapi och dess positiva effekter. Så initialt såg vi att det var viktigt att öka kännedomen om både produkterna och vårt varumärke”, säger Louise Henriksson, PR- och kommunikationschef på Nutrilight.

Skapa en upplevelse kring varumärket

Ganska snart upptäckte man att kunderna hade ett stort behov av att kunna testa produkterna och ställa frågor. Det väckte idén om att prova på att också erbjuda en fysisk plats för att komma närmare och bygga starkare relationer med kunderna. 

”Våra produkter är ganska komplexa. Dessutom ville vi på ett relevant sätt kunna visa på den kvalité våra produkter håller och hur de fungerar”, berättar Louise Henriksson.

Nutrilight har sitt kontor på innovationshuset Epicenter i centrala Stockholm. Därför föll det sig av flera skäl naturligt att valet av lokal för den temporära fysiska mötesplatsen föll på Epicenter Store – en studio skapad i syfte att möjliggöra för olika aktörer att under en period exponera och skapa en upplevelse kring sitt varumärke.

”Vi kände att det var en bra lokal för vår målgrupp att ta sig till då den ligger väldigt centralt. Lokalen har också stora glasfönster ut mot gatan, vilket gjorde att våra ljuspaneler syntes väl för förbipasserande. Det drog till sig en hel del uppmärksamhet och många droppade in.”

Epicenter Stores läge på Regeringsgatan 61 i centrala Stockholm passade bra för Nutrilights fysiska lokal.   

Fullt schema

Under två veckor i februari i år intog Nutrilight Epicenter Store, och schemat var gediget.

”Vi proppade den här perioden full med aktiviteter och händelser. Vi höll guidade meditationer, rådgivning, bjöd in profiler och arrangerade boksigneringar. Det finns också ett stort antal företag kopplade till Epicenter, vilka vi såklart erbjöd att i sin tur bjuda in sina kunder till våra events och prova på-tillfällen.”

Då kunde vi smidigt hålla lite större sidoevent när vi ändå hade många kunder på plats

En enkel men effektiv aktivitet var enligt Louise Henriksson att erbjuda gratis prova på-tider.

”Det gjorde att besökare och kunder hade en bokad tid i kalendern för att komma till oss, vilket visade sig fungera väldigt bra.”

Louise Henriksson konstaterar att en stor fördel med att lokalen ligger i anslutning till Epicenter var att de hade nära till kompletterande ytor som föreläsningssalar.

”Då kunde vi smidigt hålla lite större sidoevent när vi ändå hade många kunder på plats. Bland annat föreläste hälsoprofilen Fredrik Paulún om effekterna av rödljusterapi, vilket han också skrivit en bok om.”

Event och prova på-tillfällen bidrog till att Nutrilights period i den fysiska lokalen blev en succé. 

Tömde lagret

Utfallet av perioden med den fysiska lokalen var tydligt.

”Vi tömde lagret på produkter och sålde all time high den månaden. Så den akuta effekten var det ingen tvekan om”, säger Louise Henriksson.

Men ringar på vattnet märktes även i efterhand.

”Vi hade en kod kopplad till perioden med den fysiska lokalen, så vi kunde se att många även beställde i efterhand. En hel del kunder har också hört av sig och tackat för något av de event vi höll i butiken. I hur stor utsträckning varumärket stärkts och hur många som valt oss framför en konkurrent för att de träffat oss på plats är svårare att mäta, men sannolikt har vi fått effekter även där.”

Louise Henriksson konstaterar slutligen att de knöt många kontakter och fick mycket värdefull feedback när de träffade sina kunder.

”Eftersom vi produktutvecklar kontinuerligt så är våra kunders synpunkter jätteviktiga. Att vi hade perioden med den fysiska lokalen har verkligen gett effekter inom många områden i bolaget.”

Nyfiken på att få veta mer om att komplettera din e-handel med en fysisk butik? Under Breakit E-Com Day den 19 september på Epicenter kan du delta i ett exklusivt samtalsforum på området. Läs mer och anmäl dig här!

Louise Henrikssons tips till e-handlare som överväger att komplettera med en fysisk lokal:

  • Börja med en kundbas. Ha gärna en grundläggande kundbas först, som du har kontaktuppgifter till och kan bjuda in, innan du öppnar en fysisk lokal. Det ger dig en bra besökargrund, som också kan bjuda in sina respektive nätverk. 
  • Bygg upp en nyfikenhet. Börja i god tid i förväg att bjuda in, marknadsföra, berätta om event och annat som man kommer att kunna ta del av i er fysiska butik framöver. Det ökar chanserna att ni får många besökare redan från start.
  • Ha en plan för hur du lockar dit kunder. Sätt en strategi för hur ni ska få önskad mängd kunder till butiken. Vi hade exempelvis en tidsbokning, vilket fungerade bra för oss.
  • Välj rätt plats. Välj en plats för er lokal dit många av dina kunder har lätt att ta sig och där ni också har möjlighet att få in spontanbesökare.
  • Överväg tidsperioden. Fundera över när ni öppnar er fysiska lokal och under hur lång tid den ska vara öppen. Vi valde att hålla öppet två veckor i februari. Det är en tid på året då det är ganska mörkt ute och det finns en stor efterfrågan på våra produkter. För vår del passade det också bra att ha öppet en kort och intensiv period för att kunna behålla momentum och förmedla att den här möjligheten bara finns under en begränsad tid.
  • Gör något uppseendeväckande. Hitta sätt att skapa wow-upplevelser kopplade till er fysiska mötesplats. Gör ni det bra kan det bli en otroligt kraftfull PR-insats.

Vill du veta mer om att komplettera din e-handel med en fysisk butik? Läs mer och anmäl dig till samtalsforum på området under Breakit E-Com Day den 19 september på Epicenter i Stockholm! 

Om Epicenter Store

Epicenter är Stockholms första digitala innovationshus. En kreativ mötesarena för snabbväxande digitala företag och storföretag som vill samarbeta, utvecklas och växla upp sin digitala affär. Medlemmar i Epicenter erbjuds allt från smarta kontor till innovationslabb, event och utbildningsprogram.

Epicenter Store, en del av Epicenter Stockholm, är ekosystemet där entreprenörer, snabbväxande retailers och storbolag möts, samarbetar och formar framtidens handel. Du hittar Epicenter Store på Regeringsgatan 61. Epicenter har 6000 medlemmar och finns i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Intresserad av medlemskap? Hör av dig till matilda@epicenterstockholm.com eller utforska här.

Läs mer