Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Ägarna skjuter till mer i Vogue – så går det för modemagasinet

Artikel bild
Martina Bonnier, vd Four North Stockholm och investeraren Pernilla Nyrensten. Foto: TT/Montage

Det är ett av de starkaste varumärkena inom mode och signalerar lyx och flärd: Vogue.

Men den skandinaviska satsningen på magasinet varnade för att pengarna kunde ta slut redan i år i det senaste bokslutet.

Till Breakit säger vd:n Martina Bonnier att det var då. Det finns ingen kris idag och tidningen går bättre än någonsin.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Martina Bonnier blev Sveriges Anna Wintour när hon för några år sedan tog det prestigefyllda magasinet Vogue till Sverige och Norden i eget bolag. Lanseringen gjordes i en minst sagt tuff tid för tidningsbranschen men investerarna stod på kö för att kasta in kapital i satsningen. Förra året investerade Revolutionrace-grundaren Pernilla Nyrensten i Martina Bonniers Vogue Scandinavia. 

“Jag brinner för nya affärsmodeller och teamet bakom Vogue Scandinavia bryter verkligen ny mark på flera områden. De känns verkligen innovativa och det sammantaget fick mig att vilja investera", sa den nya delägaren då. 

Största ägare är Sonia Alvarado De Westman följt av Elivågor AB och Martina Bonnier själv.

Samtidigt verkar ekonomiskt tuffa tider, som vi tidigare snuddade vid, inte heller ha gått prestigemagasinet förbi. Det framkommer när bolaget bakom, Four North Stockholm, blottar korten för 2023. 

Av bokslutet framgår att bolaget arbetat aktivt med att dra ner kostnaderna och vidareutveckla plattformen och affären mot andra företag. Pengasituationen beskrivs som angelägen. Bolagets styrelse flaggar för risken att de likvida medlen inte räcker hela 2024 ut. Därför står styrelsen redo att besluta om kapitalanskaffning om kapitalbehov uppstår, heter det. 

”Företaget kommer fortsätta attrahera nya investerare och samtidigt luta sig mot befintliga ägares vilja att ställa upp med finansiering när och om så skulle behövas”, skriver bolaget i redovisningen för 2023.

Four North hade bara 4 miljoner i kassan vid årsskiftet och fick ett aktieägartillskott på 6 miljoner, enligt rapporten. 

Sett till omsättning och resultat så gick det samtidigt bättre för Vogue Scandinavia på båda fronter. 

I bokslutet för räkenskapsåret 2023 framkommer att omsättningen för Vogue Scandinavia-bolaget landade på 27 miljoner kronor och att rörelseresultatet låg på minus 14 miljoner kronor, att jämföra med 23,5 och en nästan dubbelt så stor förlust på 26,5 året innan. 

Fyller kassan

Alldeles färska handlingar till Bolagsverket visar att Four North precis tagit in nytt kapital. Bolaget har tagit in 4,4 miljoner kronor i en emission som riktats till de befintliga ägarna. 

Men enligt vd:n Martina Bonnier så är emissionen inte kopplad till ett likviditetsproblem. 

”Det behovet finns inte längre. Vi har minskat vår förlust med nära hälften. Och i år kommer vi göra ännu bättre ifrån oss. Första halvåret har gått otroligt bra. Vi har inget problem med cashflow eller likviditet och kan satsa med full fart framåt.”

Martina Bonnier säger att förlusten minskade mer än vad bolaget förväntade sig. Bolaget har som mål att nå breakeven i slutet av nästa år, förutsatt att det inte kommer möjligheter och satsningar som bolaget vill ta sig an. 

”Intäkterna har ökat på alla ben och på alla fronter”. 

Martina Bonnier säger att Four North sett över organisationen och kostnaderna men att det inte har skett några regelrätta besparingar. 

”Vi har prioriterat rätt på varje ben.”

Vogue Scandinavia når ut på 100 marknader och säljs och läses även i länder som USA, i Baltikum och i Tyskland. Bolaget har både en printaffär och gör digitalt innehåll, på sajt och på sociala medier. 

”Vi vill ligga i framkant och vi har blivit en förebild för många andra i hur vi jobbar, även inom Condé Nast. Det handlar om hur man ökar den digitala närvaron, hur man säljer annonser och hur man jobbar från grunden. Men även större frågor som diversity och hållbarhet”, säger Martina Bonnier. 

”Vår businessmodell är nytänkande och fler har börjat få upp ögonen för den.”

Varumärket Vogue ägs av publicisten Condé Nast och licensieras till Vogue Scandinavia. I veckan kom en nyhet att Condé Nast ingått ett mångårigt avtal med Sam Altmans Open AI, alltså bolaget bakom ChatGPT, om att få visa innehåll från magasin som Vogue, Wired och New Yorker i sina produkter. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer