Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Googles och Amazons oväntade konkurrent: Lidl

Artikel bild
Amazons vd Jeff Bezos sneglar mot en oväntad konkurrent. Foto: TT

Lågpriskedjan har gett sig in i en oväntad nisch – och det skedde mest av en slump.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Lågpriskedjan Lidl har steg för steg gjort insteg i den svenska vardagen. Butiker poppar upp lite här och var och när inflationen har plågat de svenska hushållen har de låga priserna lockat allt fler.

De har dessutom lyckats spä på sin popularitet med att släppa unika produkter som skor, t-shirts och mössor med det egna varumärket på vilket gett bolag en slags folklig hipsterstämpel. 

Men det är faktiskt inte bara mat och andra livsmedel som finns i Lidls produktkatalog. Bolaget utmanar även jättar som Google och Amazon på en helt annan arena. Nämligen molntjänster.

Och satsningen skedde till stor del av en slump. När bolaget för ett par år sedan behövde hitta ett säkert bolag för att hantera deras moln så gick de bet. De hittade helt enkelt inget som varken var kinesiskt eller amerikanskt och som uppfyllde deras krav.

Så de startade helt enkelt ett eget. 

Tanken var inte att det skulle vara ett kommersiellt bolag utan att det skulle fungera som molntjänst åt just Lidl. 

Men de lyckades bra och efter ett tag märkte de att Schwarz Digits, som molnbolaget heter, fick förfrågningar från andra företag. 

I dagsläget omsätter Schwarz 1,9 miljarder euro, motsvarande nästan 22 miljarder svenska kronor, och har 7500 anställda.

“Vi har en väldigt skarp tillväxtkurva”, säger Lidls vice vd Christian Müller till Financial Times.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer