Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Readly höjer priserna – kunderna får ta smällen när bolaget vänder till vinst

Artikel bild

Kunderna får stå för notan när Readly putsar siffrorna.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Den digitala magasinstjänsten Readly ökade intäkterna med 14,2 procent till 188,0 miljoner kronor (164,8) i det senaste kvartalet. Detta efter att den nu Bonnier-ägda tjänsten ökade priserna i Tyskland och Sverige.

Rörelseresultatet lyfte till 8,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 22 miljoner i fjol. Det motsvarar en rörelsemarginal om 4,7 (-13,4) procent.

“Vi är glada över att kunna fortsätta vårt positiva momentum och rapportera tvåsiffrig tillväxt för årets andra kvartal. Detta markerar vårt fjärde kvartal i rad med lönsamhet på ebitda-nivå och vår ebit-marginal var nära 5 procent”, kommenterar vd:n Philip Lindqvist

“När vi ser tillbaka på de senaste tolv månaderna har vi börjat generera ett positivt kassaflöde vilket speglar våra framsteg mot långsiktig, robust lönsamhet. Detta ger oss möjlighet att återinvestera i produktutveckling för att maximera värdet vi skapar för prenumeranter och förlag”, fortsätter han. 

Här kan du läsa mer om de många turerna som ledde fram till Bonniers köp av Readly. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer