Revolutionrace redovisar en omsättningstillväxt på 13 procent i bolagets fjärde kvartal (april till juni) i det brutna räkenskapsåret. Omsättningen landade därmed på 407 miljoner kronor, upp från 362 miljoner motsvarande period förra året.
Tillväxten under hela räkenskapsåret låg på 18 procent, där ökningstakten var klart högre under första delen av året än under den andra. Bolaget har ett mål om att växa med 20 procent.
Marknaden tog emot rapporten ganska ljummet och en kvart efter börsöppning var aktien ner ungefär 2 procent.
Bolagets vd Paul Fischbein tycker att utvecklingen för bolaget är strark och han pekar på "utmanande marknadsförhållanden".
"Det är glädjande att se en fin försäljningstillväxt, både under kvartalet och under räkenskapsåret, på stora marknader där vi har potential att växa väsentligt. Storbritannien är ett bra exempel på detta", skriver han också i rapporten.
E-handelsbolagets rörelseresultat under det fjärde kvartalet uppgick till 74 miljoner kronor (upp från 68 miljoner i fjol), vilket gav en marginal på 18,3 procent (18,9).
Bruttomarginalen sjönk till 71,9 procent under kvartalet (74,5).
"Fortsatt tillväxt"
Som vanligt ger Paul Fischbein i rapporten en beskrivning om försäljningsläget just nu, alltså efter det aktuella kvartalets utgång.
"Under juli såg vi fortsatt tillväxt. Till följd av säsongseffekter påverkas emellertid det första kvartalet i hög utsträckning av hur försäljning går i den senare delen av augusti samt september", skriver han.
Under hela det nu avslutade räkenskapsåret 2023/2024 omsatte bolaget 1.840 miljoner kronor och gjorde en rörelsevinst på 310 miljoner kronor. Nettovinsten per aktie uppgick till 2,73 kronor och styrelsen föreslår en utdelning om 1,20 kronor per aktie, upp från 0,86 kronor föregående år.
Revolutionrace-aktien stängde på drygt 43 kronor på måndagen. Den föreslagna utdelningen motsvarar en direktavkastning på 2,7 procent. Aktien noterades sommaren 2021 och introduktionspriset var 75 kronor.
Bolaget, som säljer fritidskläder direkt till konsument via internet, grundades av Pernilla och Niclas Nyrensten i ett garage 2014. Grundarduon har inte längre något uppdrag inom bolaget. De äger, efter ha sålt i efter flera omgångar under de senaste åren, cirka 16 procent av aktierna.
I samband med noteringen lanserades målet om att omsätta 2 miljarder kronor tre år senare, något bolaget alltså inte riktigt uppnådde. Rörelsemarginalen skulle enligt samma mål vara 25 procent. Utfallet blev 20,9 procent, det vill säga lägre än målet men skyhögt högre än många andra klädbolag.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.