Sök ikon

Stiga-bossen om Truls pingisracket – sågar kritikerna: ”Enormt bra genomslag”

Artikel bild
Andreas Zandrén, vd på Stiga Sports. Foto: Magnus Lejhall / TT / Press/Montage.

Miljoner och åter miljoner sportintresserade världen över såg på när Truls Möregårdh skördade OS-framgångar i bordtennis – med Stigas patenterade, KTH-utvecklade sexkantiga racket i handen.

Nu förväntar sig vd:n Andreas Zandrén ett uppsving i försäljningen – samtidigt som han svarar på kritiken om att bolaget ska ha missat ett guldläge för marknadsföring. 

"Förutsättningarna vi har att kapitalisera och marknadsföra oss just nu är väldigt begränsade", säger han.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Tre dagar har passerat sedan Truls Möregårdh tog OS-silver i bordtennis – och hela världen med storm. 22-åringen från småländska Hovmantorp har sedan dess hyllats vitt och brett. 

Men atleten är inte ensam om framgången. Genom turneringen har han slagit sig fram med ett sexkantigt racket i handen, signerat det svenska bolaget Stiga, med vd:n Andreas Zandrén i spetsen. 

“Det har varit otroligt intensivt och otroligt mycket känslor under hela den här matchserien som har varit i OS. Hela vårt bolag älskar ju Truls och har följt honom länge, så det är klart att vi alla har varit väldigt engagerade”, säger Andreas Zandrén till Breakit. 

“Sättet han spelade på i den här turneringen var helt magiskt. Med hans prestation och framgång får vi nytt mod och kommer att våga experimentera och innovera ännu mer. Så jag ser det här som något otroligt positivt, både på kort och lång sikt.”

För bolagets räkning som huvudsponsor för Truls Möregårdh i OS fanns det, utöver spelarens framgång, en betydande detalj. 

“Det var självklart viktigt att kunna visa upp varumärket när han höll racket i handen. Runda, traditionella pingisrack är svåra att särskilja från varandra, så det är en extrem fördel för oss att vårt sticker ut, med sina kanter.” 

Det sexkantiga racket Truls Möregårdh spelade med, som Stiga tar närmare 4.000 kronor för, tog två år att utveckla och lanserades 2021, och blev känt för världen när han använde det i VM samma år.

“När vi började utveckla den här typen av racket insåg vi att spelarna som fick testa det under processen, inklusive Truls, kände något i spelet de inte hade känt förut, med bättre fart och kontroll i spelet”, säger Andreas Zandrén.

Bolaget vände sig till KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, för att utveckla racket ytterligare. Universitetet mätte hur frekvenserna i racket fortplantade sig, enligt vd:n. Mätningarna gav Stiga Sports svar på hur de kunde optimera träffytan. 

“Jag har en bakgrund från KTH, där jag har studerat till civilingenjör och maskinteknik, så det var självklart för mig att vända mig till dem för att med hjälp av deras expertis utveckla racket."

Enkelt förklarat har det sexkantiga racket en större så kallade “sweet spot” än det klassiska runda pingisracket, vilket gör att det är mindre känsligt för var bollen träffar racket samtidigt som det har en större träffyta.

Under 2022 omsatte Stiga Sports AB, som har försäljning via såväl återförsäljare som e-handel, närmare 489 miljoner kronor, med ett resultat på drygt 63 miljoner kronor. Året därefter, 2023, omsatte bolaget 400 miljoner kronor med ett resultat på 18 miljoner kronor. 

“Vi upplevde ett omsättningstapp förra året, jämfört med året innan.”

Anledningen: kölvattnet av covid. 

“Under pandemiåren gick det som tåget för mängder av aktörer som höll på med sport och fritid, men när pandemin äntligen tog slut stod många sportbolag, inklusive vi, med fyllda lager och en minskad efterfrågan. Så det blev helt klart ett bakslag”, säger Andreas Zandrén.

“Nu känner vi däremot att vi har en extremt bra position med jättefina produkter. Vi har ett stort fokus på racket inom tennis, badminton och padel. Många pratar ju om paddeldöden, men den märker inte vi av. Jag har väldigt positiv syn på framtiden.”

Vad har ni för prognoser för 2024?

“Som det ser ut nu hamnar vi i linje med förra året.”

Tror ni att ni kommer att få en boost i försäljningen efter Truls framgångar med ert racket?

“Ja, absolut. Nu har Truls gjort sitt jobb, så nu är det upp till oss att ta tillvara på den här möjligheten som han har varit med och skapat, genom att spela med vårt racket. Det jobbar vi stenhårt med nu”, säger Andreas Zandrén.

Hur gör ni det?

“Vi inspirerar våra dotterbolag, återförsäljare, klubbar och slutkonsumenter med att få fram fördelarna med Stiga Cybershape (den typ av racket Truls Möregård använde i OS, redaktionens anmärkning). En viktig del i det är att arrangera testspelning av våra produkter så vi intensifierar det arbetet ytterligare genom våra samarbetspartner över hela världen. Stiga bordtennis fyller 80 år i år så vi fortsätter outtröttligt i alla kanaler vi kan.”

Trots framgången för Truls Möregårdh och Stiga Sports har kritiken inte varit långt borta. Tidigare i veckan skrev tech-profilen Arash Gilan en krönika i vilken han kritiserade bolaget för att inte ta till vara på de marknadsföringsmöjligheter som uppenbarat sig i samband med OS-silvret. 

“Det är en läxa i bortkastad potential och marknadsföringsmissar av episka proportioner”, skrev han. 

Men Andreas Zandrén håller inte med. 

“Det finns alltid utrymme för förbättring hos oss, vi är aldrig nöjda. Precis som pingisspelare hela tiden måste träna och bli bättre, måste vi också det. Men krönikan var inte alls rättvis.”

"Förutsättningarna vi har att kapitalisera och marknadsföra oss just nu är väldigt begränsade på grund av att vi har strikta SOK-regler att förhålla oss till. Vi får inte använda oss av varken nya eller gamla bilder på Truls under den här perioden. Vi får inte referera till några OS-element över huvud taget i varken bild eller text.”

Frågeställningen i krönikan, om varför Stiga inte öser på med marknadsföring just nu, är däremot relevant, menar han. 

“Det finns andra som har undrat samma sak. Och det har helt enkelt att göra med de regler vi har att förhålla oss till just nu. Men vi vet att trots det så har vi fått ett enormt bra genomslag utefter förutsättningarna.” 

Bolagets majoritetsägare är riskkapitalbolaget Swedia Capital, grundat av techinvesteraren Staffan Persson (som också äger aktier i Breakit) och grundarfamiljen Bandstigen från Eskilstuna.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer