Under pandemin köpte vi padelracketar, cyklar och mysbyxor som om det inte fanns någon morgondag. Sedan tog det som bekant stopp och därefter plågades handlarna även av inflationsuppblåsta inköpspriser och svag svensk krona.
Såväl stora butiksjättar som XXL som mindre kedjor, till exempel Team Sportia, har lidit under de här förutsättningarna.
Även i den digitala delen av branschen har det varit utmanande. Försäljningen inom kategorin Sport & fritid backade med 10 procent under det första kvartalet, indikerade Postnords senaste e-handelsbarometer. De senaste årsrapporterna från onlineaktörer som Footway (som till stor del består av nätbutiken Sportamore) och Wesports innehåller rejäla förluster.
Det finns samtidigt spelare som trotsar de tuffa tiderna och till och med lyckas förbättra formen när det blåser motvind.
Joggingskofokuserade Löplappet växte med nästan 32 procent under det första halvåret, rapporterar Market på måndagen.
“Jag vågar tippa att vi är de som ökar mest i hela branschen”, säger Stellan Kinell, som är operativ chef på Löplabbet, till branschtidningen.
Han säger vidare att försäljningen stiger i bolagets alla åtta butiker samt i e-handelskanalen. Nya typer av skor och sportklockor går särskilt bra. Succéreceptet utgörs av kompetent personal som kan ge kunden råd efter en tur på löpbandet, enligt Stellan Kinell.
“Eftersom marknaden för löpning inte ökar verkar det som att det är till oss kunderna kommer”.
Löplabbet omsatte 113 miljoner kronor under 2023, en ökning med drygt 13 miljoner från föregående år. Vinsten uppgick till 7 miljoner kronor.
Mot bakgrund av framgångarna smider ledningen expansionsplaner.
“Fysiska butiker är fortfarande svåra att bedriva med lönsamhet, men om stjärnorna står rätt hoppas vi att kunna fortsätta expandera med fler butiker under nästa år”, säger Stellan Kinell till Market.
Löplabbet ägs av Intersport Sverige AB som i sin tur kontrolleras av det svenska riskkapitalbolaget Adelis.