Sök ikon

Malmöbolaget vill göra ett Spotify – men med kockar och recept

Artikel bild
Elias Eriksson, marknadschef och en av grundarna bakom Recipify.

Alla som har familj eller bor med en annan människa vet att det finns en fråga som upprepas, om inte dagligen, så nästan. “Vad ska vi äta?”

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ett nytt bolag från Malmö hoppas kunna hjälpa till att svara på det eviga spörsmålet. Recipify är nämligen en ny tjänst som vill samla alla recept från Sveriges bästa kockar på ett ställe.

Entreprenörerna liknar sin affärsmodell med Spotify i den bemärkelsen att en del av intäkterna kommer att delas med kockarna och matkreatörerna.

”Idag får kockar och matkreatörer ingen löpande ersättning när deras recept används på olika plattformar på nätet. Recept på internet skapar stort engagemang och är lönsamt, men inte för kreatören”, säger Elias Eriksson, marknadschef och en av grundarna bakom Recipify.

Medgrundarna heter Mikael Drené, Henrik Schinzel, Jörgen Andersson och Fredrik Johansson.

Tanken är att lyfta upp användarupplevelsen för recept – som inte ändrats mycket de senaste tio åren – och göra den gratis för användarna. Bolaget ska tjäna pengar på annonser i appen. 

”Alla som står i köket har längtat efter en riktigt bra produkt. Recipifys vision är att skapa den bästa receptupplevelsen i världen”, säger Elias Eriksson.

Initialt kommer Recipify vara en webbaserad plattform. På sikt kan en app vara aktuellt, enligt Elias Eriksson. 

Lanseringen sker under hösten 2024.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer