Det fortsätter att vara tufft i babybranschen. Konkurrensen är hård om föräldrarna som ska köpa små bodies, lära gå-skor och sovpölar åt sina bebisar. Häromdagen kom nyheten att Babyshop halverade sin omsättning 2023 jämfört med förra året.
Nu skriver sajten att även konkurrenten Jollyroom lämnat ett tufft år bakom sig.
Koncernens omsättning minskade med 123 miljoner till 1,7 miljarder kronor. Bolaget gjorde förlust för andra året i rad, 2023 landade den på 40 miljoner kronor vilket kan jämföras med 42 miljoner 2022.
Ole Sauar – som åter tagit vd-posten – uppger för sajten att det inte är babyutrustningen som har minskat.
”Där har vi troligtvis tagit marknadsandelar under 2023. Vi ser dock en stor reduktion i efterfrågan inom studsmattor och pooler. Här har vi reducerat vårt lager under 2023 i en svag marknad vilket påverkar resultaten”, skriver han till Market.
Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.