Sök ikon

Svenska riskkapitalistens knep: “Testa att amma inför investerarna”

Artikel bild
Heidi Lindvall, partner på Pale Blue Dot. Foto: Pressbild.

Så sållade hon agnarna från vetet.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Heidi Lindvall är en i trion som ligger bakom den Malmö-baserade klimatinvesteraren Pale Blue Dot som lanserades 2020. I en intervju i sajten Sifteds podcast berättar Heidi Lindvall om ett lackmustest som hon har upptäckt sedan hon vid sidan av karriären också blev förälder – det vill säga att amma sitt barn på ett möte med potentiella investerare. 

“Det var ett väldigt bra test för oss för att se vem vi verkligen ville ha med oss, vilka vi ville arbeta med”, berättar hon i podden. 

Hon berättar att några av investerarna aldrig hade haft bebisar på sina kontor.

“Det var så intressant att se hur de reagerade. Vissa var ursäktande och sa: ‘ursäkta vi har inget skötrum här’ medan andra himlade med ögonen som för att säga ‘hur vågar du komma in med en bebis och amma den under ett möte?’”

Heidi Lindvall säger att det har varit ett högst medvetet val att inte skilja så mycket på privatliv och jobb, att göra det okej att ha med sig en bebis och ge den mat när det behövs. Syftet är att öka inkluderingen i techbranschen, säger hon.

”Om jag kan hjälpa till med det så gör jag gärna det.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer