Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

SaaS-bolaget behövde muskler och fick ny partner – nu ser hon lönsamhet i korten

Artikel bild
Amanda Lilja, Feedbackfrog. Foto: Press

Feedbackfrog med Amanda Lilja i spetsen har breddat sin produktportfölj – vilket kostat både i pengar och tid.

För att få mer muskler och en snabbare väg ut i världen har bolaget tagit in en ny partner och blickar framåt mot tillväxt och lönsamhet.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Amanda Liljas SaaS-bolag Feedbackfrog hjälper företag att samla in och analysera användarinsikter vid varje produkbeslut genom att matcha företaget med deras tilltänkta målgrupp och låta dem testa tjänsterna via automatiserade videomöten. Via en ny digital plattform som bolaget tagit fram kan företag lägga upp tester, beställa målgrupp och analysera resultaten. Syftet är att spara både tid och pengar åt kunderna. 

Men den tekniska utvecklingen, där det förra året gjordes strategiskt viktiga men finansiellt krävande investeringar och där en produkt i grund och botten blivit tre, har kostat på. 

Bolagets senaste årsredovisning visar att omsättningen minskade något under fjolåret, från 3,5 till 2,2 miljoner kronor. Detta samtidigt som rörelseförlusten ökade från 4 till 13 miljoner kronor.

“Vidareutvecklingen av den digitala plattformen och transformeringen till en abonnemangsliknande affärsmodell inverkade negativt på intäkterna under året, vilka minskade i jämförelse med året innan”, går det att läsa i handlingarna.

Feedbackfrog skriver också att de har haft utmaningar med att resa det kapital som krävts för att finansiera utvecklingen av plattformen och bolagets verksamhet. Därför beslutades i början av 2024 att ingå ett samarbete med den tekniska partnern Gateway X, en del av indiska Gateway Group.

För Amanda Liljas del innebär det att Gateway X garanterar att utvecklingen av plattformen färdigställs. Men i gengäld får de 50 procent av bolaget. Verksamheten överlåts till det nya bolaget Feedbackfrog II och i det bolaget blir Gateway X ägare till 50 procent av aktierna.

Öppnar upp för världen

“Det har tagit längre tid och kostat mer än vad vi tänkte att bygga en helt digitaliserad produkt. Vi saknade den kapacitet och muskler som krävdes”, säger styrelseordförande Anders Lindell

Amanda Lilja fyller i: 

”Alla som arbetar i tidiga skeden vet att det under 2023 varit oerhört svårt att resa kapital och vi är därför väldigt nöjda att ha hittat en industriell lösning med en långsiktig strategisk partner, när det befintliga ägarkollektivet eller någon annan finansiär inte hade möjlighet att skjuta till den finansiering som behövts.”

Nu ser båda en långsiktig och stabil partner i storägaren Gateway X, som också kan ge bolaget internationell spelplan och skalbarhet. 

”I kraft i att Gateway Group är partner till många internationella bolag, till exempel i fordonsbranschen så finns en ambition att nyttja deras nätverk”, säger Anders Lindell. 

Han säger att man idag fått den “go to market”-kapacitet som tidigare saknades. 

Amanda Lilja säger att man redan nu är försiktigt positiva till framtiden tillväxtmässigt.

”Försäljningen går mycket bättre 2024 och vi ska nå tillbaka till lönsamhet. Vi har kapaciteten”, säger hon. 

“Vi har tagit oss från en produkt på hemmamarknaden i Sverige, till att nu erbjuda  tre stycken mjukvaruprodukter på 130 marknader vilket givit oss en mycket större och bredare produkt (närmare en helhetslösning) att leverera till kunderna, en möjlighet att sälja internationellt och en positiv utveckling av försäljningen som sannolikt kommer att leda till positiva nyckeltal inom en snar framtid.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer