Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Systrarna Fahrmans badkläder Seaquelle backade – nu tar de in miljoner

Artikel bild
Sofi och Frida Fahrman grundade Sequelle tillsammans med Moa Orrbacke och Pernilla Ahlqwist. Foto: Sequelle/TT

Badkläderna lanserades av en kvartett med systrarna Fahrman i spetsen för fem år sedan. Nu har Seaquelle tagit in nya miljoner och satsar på USA.

Men en blick i det färska bokslutet visar också att pengarna var på väg att sina förra året och att försäljningen backade.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Seaquelle har säkrat ytterligare 5 miljoner i kapital från sina investerare. Pengarna ska ta det svenska badmodebolaget ut på en internationell marknad, med försäljning i både USA och Australien.

Pengarna kommer bland annat från investerarna Linda och Niclas Svensson. De är bolagets tredje största ägare och leder även den senaste finansieringsrundan.

“Jag och Niclas ser oss egentligen inte som traditionella investerare utan är mer intresserade av högkvalitativa och vackra produkter. Ur det perspektivet är Seaquelle enligt oss i princip unikt på den svenska marknaden då de med relativt små medel lyckats etablera sig som ett varumärke i världsklass”, säger Linda Svensson i en kommentar.

“Nyp-mig-i-armen”

Seaquelle lanserades 2019 av systrarna Sofi och Frida Fahrman, tillsammans med modedesignern Moa Orrbacke och entreprenören Pernilla Ahlqwist (som idag är vd).

När Breakit pratade med Pernilla Ahlqwist i våras, när bolaget fyllde kassan senast, så var planen att börja med traditionell butiksförsäljning vid sidan av den renodlade e-handeln. 

“Seaquelle har nått till en punkt där man har en tydligt identifierad kundgrupp och hög popularitet. Nu utökar vi från e-handel till butiker. Försäljningen till dem kommer ske både via egna resurser och genom agentur”, säger hon.

Åtta återförsäljare i Sverige och Norge tog vid. 

Idag uppger Seaquelle att resultatet av satsningen på återförsäljare i Norge gick klart över förväntan. Flera av butikerna sålde slut redan innan produkterna kom upp på galgarna.

I den vevan värvade bolaget Katy Stenberg, som tidigare var global säljkoordinator på Nudie Jeans till teamet.

“Jag kan inte påminna mig om något liknande, kanske med undantag från den första tiden på Nudie när det verkligen började ta fart där. Mängden av nyp-mig-i-armen stunder sen jag klev in i Seaquelles showroom på Kaserntorget gör mig övertygad om att vi har något riktigt riktigt bra på gång”, säger hon. 

Försäljningen backade

Samtidigt som Seaquelle fyller på kassan med nya miljoner så har årsredovisningen skickats in till Bolagsverket. Den visar att modeföretagets försäljning backade under 2023 – från 2,4 miljoner kronor till 1,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på minus 1,3 miljoner kronor. 2022 gjorde bolaget ett resultat på minus 1,2 miljoner kronor. 

Det framkommer också av rapporten att aktiekapitalet förbrukades 2023, vilket ledde till att bolaget genomförde en nyemission i januari för att återställa aktiekapitalet till en stabil nivå. 

För Breakit berättar vd:n Pernilla Ahlqwist om varför tillväxten backade. 

“Under fjolåret lade vi resurser och tid på att ställa om bolaget för wholesale och att inleda etableringen till ett mer traditionellt globalt modeföretag. Omsättning och resultat ligger på ungefär samma nivåer som tidigare år. Något vi räknar med även under 2024.”

Hon skriver vidare:

“Ledningen och styrelsen har tillsammans med våra investerare arbetat fram en ny strategi för Seaquelle som ligger till grund för de kommande åren. Målen är högt ställda men vi vill samtidigt ge teamet bästa förutsättningar för att lyckas.”

Systrarna småägare

Idag äger grundarna Pernilla Ahlqwist och Moa Orrbacke störst andelar i Seaquelle. Sofi och Frida Fahrman äger, kanske något förvånande, bara poster som representerar en handfull procent. 

I våras berättade Pernilla Ahlqwist om rollerna i företaget.

“Vi är tre personer som jobbar löpande. De övriga delägarna är aktiva i olika grad beroende hur behovet ser ut för tillfället. Just nu lägger Frida till exempel tid på ett event vi planerar. Sofi är ett viktigt bollplank när vi utvecklar nya kollektioner. Det varierar helt enkelt och det är så vi vill ha det.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

 

Läs mer