Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Uppstickaren Hyber vill rädda kläderna – behöver räddas själva: "Har haft sina utmaningar”

Artikel bild
Olivia Rotschild. Foto: Press

Kläduthyraren Hyber befinner sig i kris efter flera år av förluster och sparåtgärder. Nu går bolaget in i rekonstruktion.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hyber vill minska konsumtionens klimatavtryck med uthyrning av barnkläder och “räddade kläder”, ett koncept som bland annat känns igen från Matsmart. Men trots goda ambitioner har bolaget inte lyckats gå med vinst sedan starten 2016. Sajten Market skriver att bolaget går in i företagsrekonstruktion.

”Hyresmodellen har haft sina utmaningar”, säger vd:n Olivia Rothschild.

Hon nämner finansiella svårigheter kopplade till bland annat lagerhanteringen. 

Samtidigt har Hyber halverat sina kostnader sedan 2022 genom flera sparinsatser. 

Det året omsatte bolaget 4,6 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 10,8 miljoner.

Framåt är målet att nå positivt resultat på ebitda-nivå 2025. 

“Vårt engagemang för att hjälpa föräldrar balansera cirkularitet, prisvärdhet och bekvämlighet förblir starkt”, säger Olivia Rothschild.

Hyber är inte den enda kläduthyraren som har haft svårt. Hack your Closet, Routine och It’s Released har alla kastat in handduken.

LÄS ÄVEN: Klädhögar bränns upp – då gör Hyber en Matsmart

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer