Sök

Gustaf Alströmer investerar i startups - men struntar i pengarna

Airbnb

Gustaf Alströmer. Foto: Jon Mauno Pettersson.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Han är tillväxtchef på ett av världens största techbolag och tidig investerare i svenska framtidslöften som Tictail och Football Addicts. Men Gustaf Alströmer investerar inte för att tjäna pengar – han gör det för att lära sig.

”Det var först när jag kom hit som jag fattade vad Silicon Valley egentligen handlar om. Jag hade tänkt åka hem efter tre månader. Men nu har jag varit kvar i över tio år”.

Gustaf Alströmer fingrar på sin croissant. Vi sitter på ett uppenbart hippt kafé i San Franciscos hipster-mecka South of Market. Utanför portarna sitter hemlösa på trottoarkanten – inne på fiket serveras egenmalt kaffe för 40 kronor koppen till 30-åringar som håller sig sysselsatta med sina nya Macbooks.

”Det magiska här är att varje fråga du har kan besvaras av någon som befinner sig några kvarter bort. Jag tror att det här är den plats i världen där man kan lära sig mest, vilket gör att det är den plats som är mest intressant för mig”.

Den 35-årige Gustaf Alströmer är produktchef för tillväxt på Airbnb, techbolaget som fått människor världen över att välja bort hotell för att istället hyra lägenheter av varandra. Bolaget värderades i vintras till över 200 miljarder (!) kronor – och Gustaf Alströmer har varit med och byggt produkten de senaste fyra åren.

”När jag började var det bara jag och två utvecklare som hade hand om tillväxtteamet. Så är det inte riktigt idag”.

Gustaf Alströmer har lång erfarenhet från såväl startupvärlden som produktutveckling. Redan 2006 efter att ha studerat på designskolan Hyper Island i Karlskrona, startade han sitt första bolag - meddelande-appen Heysan - tillsammans med ett par vänner.

Med hjälp av pengar från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och Khosla Ventures var ambitionen att bygga ett dåtidens Whatsapp, och företaget blev som första svenska bolag någonsin antaget till den prestigefyllda inkubatorn Y Combinator i Silicon Valley.

”Tyvärr var vi var några år för tidiga. App store existerade liksom inte ens då. Men vi lärde oss jättemycket, bland annat att det krävs mer än en bra produkt. Man behöver tänka minst lika mycket på hur man ska lansera den.”

Ytterligare ett startup-äventyr senare, som tillväxtansvarig på den då hajpade walkietalkie-appen Voxer, bestämde sig Gustaf Alströmer för att hoppa på jobbet på den då snabbväxande startupen Airbnb.

Idag har tjänsten 60 miljoner användare och 2 miljoner objekt som går att hyra.

”Det vanligaste misstaget startups gör när det kommer till tillväxt är att de tror att det handlar om att få nya användare. Men tillväxt handlar i första hand att bygga vad folk vill ha och mäta och bevisa det. Det handlar om att bygga en produkt som folk älskar och kommer tillbaka till. Och det har vi lyckats med”.

Vid sidan av toppjobbet på Airbnb har Gustaf Alströmer sedan några år tillbaka även påbörjat en högst framgångsrik karriär som affärsängel. I sin privata portfölj återfinns investeringar i bolag som e-handelsbolaget Tictail, som nyligen tog in 190 miljoner kronor i riskkapital, Football Addicts som bland annat skapat världens näst största fotbollsapp Forza, vin-jämförelseappen Vivino och karttjänsten Mapbox.

Investeringar i hundratusenkronorsklassen som idag sannolikt motsvarar värden på mångmiljonbelopp.

Exakt hur många bolag han har investerat i, vid sidan av sitt jobb som tillväxtchef på Airbnb, har han däremot inte i huvudet.

Han tvingas bläddra bland anteckningarna i mobilen när jag ställer frågan.

”Jag lär mig faktiskt jättemycket av alla bolagen. Tictail träffade jag när de kom hit till San Francisco för fem år sedan. Då höll de på med sin första runda och jag blev enormt imponerad av grundarna och deras känsla för produktutvecklingen. Det fanns konkurrenter som gjorde det de gjorde, men ingen som gjorde det lika bra. Och så är det nästan alltid. Bara för att Myspace var först som socialt nätverk betyder det inte att de vinner i längden."

Gustaf Alströmer skiljer sig på flera punkter från majoriteten av affärsänglarna jag har träffat. Istället för att investera i bolag inom sektorer som han själv känner till väl har han hittills valt att satsa på bolag inom områden han vill lära sig mer om. 

Att satsningarna ska resultera i en hög avkastning är inte heller det viktigaste för honom, förklarar han.

”För mig handlar det framför allt om att jag vill lära mig mer, samtidigt som jag kan bidra med kunskap inom tillväxt. Jag är inte så intresserad av värderingsutvecklingen, utan är mer intresserad av produktutveckling, hur snabbt ett bolag kan växa och hur man bygger bra team”, säger han.

Men du vill väl göra vinst? 

”Både ja och nej. Det är otroligt svårt att träffa rätt som affärsängel. Jag är verkligen ingen expert på portföljteorier, men ju färre bolag du investerar i, desto större är risken. Och jag investerar inte i så många bolag.” 

”För mig tror jag det framför allt handlar om att jag vill få utlopp för min egen entreprenöriella ådra, samtidigt som jag lär mig saker. Jag har till exempel investerat i en startup som heter Bright som jobbar med solpaneler. Det är det bolag jag kanske är mest passionerad över just nu – men som jag kan absolut minst om.” 

Det låter som att det potentiellt kan bli en ganska dyr skola.

”Jag är inte säker på det. Om jag var någon som skulle vilja lära mig mer om tillväxt så hade det bästa varit att få inblick i ett bolag som kan det. Det finns ingen kurs som kan motsvara det man lär sig av att faktiskt vara involverad i ett företag från insidan”.

Exakt var pengarna han investerar i startups kommer från är inte helt glasklart. Själv svarar han lite kryptiskt att det är ”pengar man tjänat ihop”. 

Sannolikt rör det sig om en kombination av exits på investeringar, optionsprogram på Airbnb och en hög månadslön som chef över tillväxt på ett av världens största techbolag.

”Jag har egentligen bara gjort en exit. Det var kalenderappen Sunrise, som såldes till Microsoft för hundra miljoner dollar för typ ett år sedan”.

Att lämna Airbnb för att påbörja en ny karriär som entreprenör verkar däremot inte vara någonting som lockar Gustaf Alströmer nämnvärt.

Nej. Jag trivs faktiskt jättebra, och på stora bolag finns det dessutom möjligheter som man inte har på en mindre startup. Allt från verktyg inom dataanalys och olika experiment till stark infrastruktur. Det finns väldigt stora möjligheter.”

”Sedan blir man dessutom mer kritisk och cynisk efter att man har drivit en startup. Kraven på vad som är en bra idé och en bra marknad är mycket högre. Man är inte lika naiv som första gången, på gott och ont”.

Gäller inte samma krav vid investeringar?

”Jo, jag tror att kraven är liknande. Men där har jag inte behövt komma på idéerna själv. Jag kan ju ingenting om vad vissa av bolagen jag investerat i gör. Däremot gillar jag alltid deras tjänster".

Läs mer