Sök ikon

Fortsatt ökning för Michaela Fornis babyapp Baby Journey: “Vi kommer bli störst i Europa”

Veronica Ericsson Lakso, försäljningschef och Michaela Forni, medgrundare Baby Journey. Foto: Press

Baby Journey, vars app låter föräldrar följa bebisens utveckling från att den ligger i magen fram till två års ålder, växer på. Nu ligger bolagets främsta fokus på att ta appen vidare ut i världen.

“Vi är på en stark tillväxtresa”, säger försäljningschefen Veronica Ericsson Lakso i en intervju med Breakit.

Matilda Andersson

Matilda Andersson

matilda@breakit.se

Nyhetschef

Det har gått fort framåt – och varit lönsamt redan från start, influencern Michaela Fornis babybolag Baby Journey. Bolaget, som hon drog igång 2021 tillsammans med sin bror Timothy Forni och sin fästman Damon Foroozesh, har en app där föräldrar kan följa barnets utveckling från det att graviditeten startar fram till att barnet är i tvåårsåldern. 

Under 2021 fick Baby Journey in Länsförsäkringar som delägare. Försäkringsjätten gick då in med 25 miljoner kronor till en värdering på 325 miljoner kronor.

Nu har Baby Journeys senaste årsredovisning landat hos Bolagsverket och den visar att bolaget fortsätter växa. Omsättningen ökar från 15,6 miljoner kronor 2022 till 20 miljoner kronor 2023. Resultatet är fortsatt positivt men minskar något, från 2,8 miljoner kronor till 2,4. Intäkterna i appen kommer från samarbetspartners och annonsörer.

“Vi har främst fokuserat på den tekniska utvecklingen och ny funktionalitet, så ökningen är väl okej men inte så aggressiv som den hade kunnat vara om vi fokuserat mer på intäkter”, säger försäljningschefen Veronica Ericsson Lakso till Breakit.

Om resultatet pekar hon på samma sak.

“Vi har investerat i ny teknik och satsat på att utveckla vår produkt samtidigt som vi förberett en stor europeisk expansion. Så vi är väldigt nöjda med att fortsätta leverera positivt resultat.”

Ni har påbörjat en tillväxtresa utomlands, hur har lanseringen i Norge gått?

“Jättebra! Vi taktar enligt planen att bli störst där inom ett år. Vi har precis lanserat i Danmark och släpper ytterligare två till tre större länder innan årsskiftet. Vi kommer bli störst i Europa.”

Breakit har i flera artiklar rapporterat om att det varit och är tuffa år för bolag som riktar sig till nyblivna föräldrar (främst babykläder och produkter), där bland annat en nedgång i antalet födslar pekas ut som en orsak. 

Det är dock inget som Baby Journey märkt av enligt försäljningschefen.

“Alla våra mätetal har fortsatt öka kraftigt.”

I bokslutet står det att ni har ökat antalet anställda från 9 till 13. Planerar ni att fortsätta rekrytera?

“Absolut, vi är på en stark tillväxtresa och rekryterar aktivt inom alla områden”.

Bolagets främsta fokus för 2024 är att fortsätta den internationella expansionen.

Ni har tagit in totalt 26 miljoner kronor i kapital och har Länsförsäkringar som näst största ägare. Finns det planer på att ta in mer kapital?

“Vi har inget behov i dagsläget utan försöker bygga ett välmående bolag bit för bit. Men vi ska ju bli störst i Europa för den här målgruppen så det kanske vi behöver göra längre fram”, säger Veronica Ericsson Lakso och fortsätter:

“Det är flera som visat intresse att vara med på resan vilket gör att vi kan känna oss trygga med att gasa framåt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer