Sök ikon

Candela växer och laddar för “aggressiv tillväxt” – fjolåret blev dyrt

Candelas vd Gustav Hasselskog. Foto: Press

Candelas båtar flyger och det gör även intäkterna. Men smakar det så kostar det, och det kostar väldigt mycket.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

De svenska elbåtarna från Candela nästan svävar fram över vattnet genom den bärplansteknik som används. Genom en slags vingar under vattnet lyfts båtarna upp ovanför vattenytan, vilket inte bara ser coolt ut, för meningen är att det också ska minska energiförbrukningen som krävs för att föra båten framåt.

För att bära Candela framåt behövs däremot stora mängder pengar. Det var därför som bolaget tidigare i år meddelade att de tagit in cirka 275 miljoner kronor från en rad investerare där bland annat EQT Ventures deltog. Året innan tog bolaget också in över 200 miljoner kronor.

Nu visar årsredovisningen hur mycket Candelas kraftiga tillväxt kostade förra året.

Omsättningen ökade ordentligt när den gick från 11,2 till 71,7 miljoner kronor. Det är något lägre än de cirka 80 miljoner kronor bolaget hade lämnat i prognos tidigare. Samtidigt mer än fördubblades rörelseförlusten, från 102 till 242 miljoner kronor.

Bakom de ökade intäkterna finns bland annat leveransen av 25 stycken båtar av modellen C-8, vilka är Candelas sportbåtar, och dessutom lanserade bolaget sin modell P-12 som är en kommersiell färja.

“Underskottet drivs primärt av satsningar på sälj och marknadsföring samt produktutveckling och certifiering av P-12”, skriver bolagets kommunikationschef Mikael Mahlberg till Breakit och fortsätter:

“Candela förbereder för en aggressiv tillväxt 2024/25, huvudfokus ligger på P-12 och vi kommer efter sommaren avslöja en rad spännande kunder.”

Fördelat på geografiska marknader så fanns 12,4 miljoner av omsättningen i Sverige, 21,5 miljoner inom övriga EU och 37,8 miljoner utanför EU.

Medelantalet anställda under 2023 var 189 personer vilket var en ökning från 110 personer året innan. Enligt Mikael Mahlberg har rekryteringen skett både inom produktion och utveckling för att kunna möta efterfrågan på bolagets båtar.

“Efterfrågan på P-12 drivs av att den möjliggör för operatörerna att gå över till emissionsfria fartyg, som är snabbare än andra alternativ, samtidigt som driftskostnaderna blir betydligt lägre än med konventionellt dieseltonnage. En win-win”, skriver Mahlberg.

I samband med årets nyemission klev en av världens största producenter av fritidsbåtar in som ägare. Om det skriver bolaget att de letar stora synergieffekter kring produktionen som de kan nyttja. 

Läs mer