Sök ikon

Rekordhögt resultat för Spotify i det andra kvartalet

Artikel bild
Spotifys grundare och vd Daniel Ek. Foto: TT

Ett rörelseresultat på drygt 3 miljarder kronor visade Spotify upp under årets andra kvartal. Det är bolagets bästa någonsin.

"Vi gör detta under en tid som överträffar våra egna förväntningar. Det bådar mycket gott för framtiden”, säger Daniel Ek i en kommentar.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Spotify meddelar att bolaget återigen kan visa upp ett lönsamt kvartal. Med intäkter på 3,8 miljarder euro, alltså ungefär 44 miljarder kronor, under det andra kvartalet lyckas musikjätten trycka upp rörelseresultatet till 266 miljoner euro.

Det motsvarar ett ungefärligt rörelseresultat på drygt 3 miljarder svenska kronor och det är Spotifys bästa kvartal någonsin i det avseendet.

“Det är en spännande tid på Spotify. Vi fortsätter att vara innovativa och visar att vi inte bara är en fantastisk produkt, utan också driver en allt mer fantastisk affär. Vi gör detta under en tid som överträffar våra egna förväntningar. Det bådar mycket gott för framtiden”, säger Daniel Ek, grundare och vd, i ett pressmeddelande.

Även under årets första kvartal visade Spotify ett positivt rörelseresultat.

Intäkterna var cirka 20 procent högre än vid samma kvartal förra året.

Antalet betalande användare ökade med 12 procent upp till 246 miljoner konton under kvartalet jämfört med samma period förra året.  

Glad att bevisa – men självkritisk till användartillväxten

I en intervju med SvD säger Daniel Ek att kvartalet visar att Spotify nu lyckats bevisa att de har en bra affärsmodell.

"För några kvartal sedan höll de flesta med om att Spotify var en väldigt bra produkt, men de var osäkra på om Spotify hade en bra affär. Då sa jag att vårt mål är att bevisa att Spotify kan vara det. Jag tycker det här kvartalet bevisar att vi har en riktigt bra affär", säger han och tillägger att det känns väldigt bra.

Antalet månatliga aktiva användare ligger nu på 626 miljoner, vilket är färre än de 631 miljoner som var Spotifys egen prognos. Något Daniel Ek är självkritisk kring.

"Det är såklart aldrig roligt att missa och det är något som vi tar väldigt allvarligt på. Vi jobbar fortfarande på att lägga till mer marknadsföring, och det tar tid. Mycket av tillväxten sker på tillväxtmarknader, det vill säga Afrika, Sydostasien och så vidare. Det är mycket saker som pågår i de här länderna, det gör att marknadsföringen kräver lite mer anpassningar och tar mer tid än väntat", säger han till SvD.

Rapporten fick Spotifys aktie att rusa 14 procent i förhandeln på de amerikanska börserna. 

Läs mer