Startupen Period Pack förser skolor och företag med lösningar där de kan tillhandahålla gratis mensskydd. Det handlar om en behållare som sätts upp på toaletterna där exempelvis anställda kan ta för sig av bindor och tamponger vid behov.
Breakit har tidigare uppmärksammat bolaget när de samlade ihop pengar för att skänka mensskydd till Ukraina.
Amanda Mattsson och Lova Svensson har de senaste åren fått se omsättningen i sitt bolag öka från nästan ingenting alls under 2020 till hela 6,3 miljoner kronor under 2022. Det senaste bokslutet visar däremot att Period Pack, som har sin bas i Örebro, inte lyckades öka intäkterna fyra år i rad.
Omsättningen landar istället på 4 miljoner kronor.
Bolaget förklarar minskningen med att de har intäkter från abonnemangsförsäljning av sina mensskydd. Därför har de börjat redovisa intäkterna löpande när de faktiskt tillfaller bolaget.
"Nettoomsättningen har minskat i jämförelse med föregående år vilket främst beror på att periodisering har skett av försäljning av abonnemang i år”, skriver de.
Rörelseresultatet har gått från ett plus på 1,9 miljoner kronor till ett minus på 2,2 miljoner kronor. Framförallt personalkostnaderna har ökat kraftigt.
“Bolaget har expanderat och öppnat ytterligare ett kontor i Stockholm”, går det att läsa samtidigt som årsredovisningen avslöjar att medelantalet anställda gick från 4 till 9 personer förra året. De har också lanserat en ny behållare för både bindor och tamponger.
Period Pack är inte den enda aktören på marknaden. De konkurrerar bland annat med Draknästetbolaget Red Locker som nyligen visade upp ett bokslut där bolaget vände till vinst.